مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله علمي دانشگاه علوم پزشکي بيرجند اطلاعات شماره: زمستان 1385 , دوره 13 , شماره 4 (پياپي 29) ; از صفحه 61 تا صفحه 67 . عنوان مقاله: ديدگاه اساتيد و دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي بيرجند نسبت به ارزشيابي اساتيد توسط دانشجو نویسندگان: ضيايي مسعود*, ميري محمدرضا, حاجي آبادي محمدرضا, آذركار سيده قدسيه, اشبك پويا آدرس: * بیرجند، خیابان غفاری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشکده پزشکی، گروه پزشکی اجتماعی چکیده: زمينه و هدف: ارزشيابي آموزشي به منظور تعيين ميزان موفقيت اعضاي هيات علمي در مسير نيل به اهداف آموزشي انجام مي شود. مهمترين دليل انجام ارزشيابي دانشجويان از اساتيد و تأكيد بر بهبود آن، ايجاد زمينه اي مناسب براي اعضاي هيات علمي در راستاي بهتر كردن نحوه آموزش مي باشد. مطالعه حاضر با هدف تعيين ديدگاه اساتيد و دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي بيرجند نسبت به ارزشيابي اساتيد توسط دانشجو انجام شد.روش تحقيق: در اين مطالعه كه صورت توصيفي- مقطعي و در نيم سال دوم سال تحصيلي 83-1382 انجام شد، اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند و دانشجويان مورد مطالعه قرار گرفتند. نظرات آنان با استفاده از دو پرسشنامه مجزا جمع آوري شد. روايي و محتواي پرسشنامه ها پس از نظرخواهي از متخصصين و انجام مطالعه مقدماتي، تاييد شد و پايايي آنها به روش همساني دروني و محاسبه آلفاي كرونباخ ارزيابي گرديد. ضريب آلفاي كرونباخ به ميزان 80% تعيين شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماري SPSS و آزمون Chi-Square در سطح معني داري a=0.05 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.يافته ها: از مجموع 60 نفر اساتيد (30 نفر علوم پايه، 30 نفر باليني) 95% از ارزشيابي خود توسط دانشجو اطلاع داشتند و %81.7 مسوول ارزشيابي دانشگاه را مركز مطالعات و توسعه دانشگاه، مي دانستند. %91.7 بازخورد نتايج ارزشيابي خود را دريافت كرده بودند و نظر %45 آنان نسبت به مفيد بودن اعلام نمره ارزشيابي در بهبود تدريس "كاملا موافق" بود؛ 40% از آنان اعتقاد داشتند كه تكميل فرم ها توسط دانشجو بدون احساس مسووليت و حوصله است و 30% تكميل آن را بدون صداقت مي دانستند. از مجموع 280 نفر دانشجو، 40% اعتقاد داشتند كه فرم هاي ارزشيابي نمي تواند تا حد زيادي ارزيابي كننده كيفيت تدريس استاد باشد. %78.2 از دانشجويان فرم ها را با حوصله كافي تكميل مي نمودند و %82.8 معتقد بودند كه به نتايج ارزشيابي خيلي كم بها داده مي شود.نتيجه گيري: با توجه به اين كه ارزشيابي شيوه تدريس اساتيد، فرايندي است با هدف بهبود تدريس و ارتقاي آموزش توسط اعضاي هيات علمي و از طرفي بازخورد نتايج ارزشيابي به اساتيد مي تواند منعكس كننده نقاط قوت و ضعف آنان در تدريس باشد و با عنايت به اين كه دانشجويان بيش از ساير دست اندركاران آموزش در جريان روند آموزش قرار مي گيرند و مي توانند نسبت به كم و كيف آن نظر دهند، بنابراين ارزشيابي زماني مفيد خواهد بود كه به عنوان بخشي از يك برنامه جامع ارزشيابي استاد قرار گيرد و داده هاي حاصل از آن از روايي و پايايي لازم برخوردار باشد. کلید واژه: ارزشيابي(Q2)اعضاي هيات علمي(Q2)دانشجو(Q2)دانشگاه علوم پزشكي بيرجند(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: پرستاریتدریس اثربخشدانشگاهتدریساساتیدعضو هیات علمیدانشگاههیات علمیآموزشدانشجویان علوم پزشکیدانشجویاندانشجویان پزشکی ارجاعات: وضعيت مهارتهاي ارتباطي استادان دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه و نقش آن در ارزشيابي دانشجويان از آنانوضعيت فعاليت آموزشي استادان دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه از نظر دانشجويان در سال 1378نظر اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران در مورد تاثير ارزشيابي دانشجو در بهبود تدريسديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي قزوين در مورد اولويت هاي ارزشيابي اساتيدتاثير موافق و مخالف بودن جنسيت در ارزشيابي دانشجويان از اعضاي هيات علمي تاثير گذاري استاد بر ارزشيابي دانشجو از استاد و درستاثير كاربرد الگوي نظارت باليني بر كيفيت تدريس مدرسين دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي اصفهانبررسي نظرات اساتيد دانشكده علوم پزشكي جهرم نسبت به ارزشيابي استاد توسط دانشجو بررسي اعتبار پرسشنامه ارزشيابي دانشجويان از اساتيدارزشيابي دانشجويان از نحوه تدريس اعضا هيات علميارزشيابي تدريس اثربخش در آموزش عالي با تاكيد بر ارزشيابي دانشجوييآيا نتايج ارزشيابي اعضاي هيات علمي از ديدگاه دانشجويان، با نمرات دانشجويان از آن درس، ارتباط دارد؟آموزش عالي در منظر مسايل كيفي مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي ديدگاه اساتيد دانشگاه علوم پزشكي اهواز نسبت به بازخورد نتايج ارزشيابي استاد و بهبود كيفيت تدريسارزشيابي استاد از ديدگاه اساتيد و دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي جهرمبررسي ديدگاه اساتيد و دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي بيرجند نسبت به ارزشيابي استاد توسط دانشجوعوامل موثر بر ارزشيابي اعضاي هيات علمي توسط دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد بروجردارزيابي اساتيد توسط دانشجويان: رويکردي جامع مقالات همایشی مرتبط: بررسی عوامل موثر بر ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاهتبیین تجربیات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان از ارزشیابی کیفیت تدریس اساتید به روش ارزیابی آنلاینبررسی دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه های کشور در خصوص روش های ارزشیابی استادطراحی و بازنگری فرم های ارزشیابی اساتید در سامانه ارزشیابی الکترونیکی برای اعضای هیات علمی رشته داروسازی تبریزنگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در مورد عوامل موثر بر ارزشیابی استاد ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 135 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی