برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1385 , دوره  7 , شماره  2 ; از صفحه 41 تا صفحه 62 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير روان درمانگري گروهي با رويکرد تحليل رفتار متقابل بر شيوه هاي رويارويي با استرس نوجوانان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
هدف از پژوهش حاضر، بررسي تاثير روان درمانگري گروهي با رويکرد «تحليل رفتار متقابل» (T.A) بر شيوه هاي رويارويي با استرس نوجوانان مي باشد. بدين منظور يکي از دبيرستانهاي ناحيه پنج مشهد انتخاب و پرسشنامه شيوه هاي رويارويي موس و بلينگز در مورد 117 نفر از دانش آموزان14 الي 18 ساله اجرا شد. سپس از ميان 48 نفر دانش آموز نوجوان که بر اساس نتايج پرسشنامه مذکور هيجان مدار تشخيص داده شده بودند، پس از مصاحبه اوليه، از نظر سن، معدل نمرات تحصيلي، وضعيت تحصيلي، سواد والدين و طبقه اقتصادي، غربال و در دو گروه کنترل و آزمايش به صورت همتاسازي شده جايگزين شدند که اعضاي هر گروه 10 نفر بودند. اعضاي گروه آزمايش 12 جلسه روان درماني گروهي با رويکرد «تحليل رفتار متقابل» دريافت نمودند. پس از اتمام جلسات روان درماني گروهي با رويکرد «تحليل رفتار متقابل» اعضاي هر دو گروه آزمايش و کنترل با پرسشنامه مذکور مورد پس آزمون قرار گرفتند. پژوهش حاضر به دنبال آزمون اين فرضيه ها بود که روان درمان گروهي با رويکرد «تحليل رفتار متقابل» موجب کاهش هيجان مداري و افزايش مساله مداري نوجوانان در رويايي با استرس مي شود. براي آزمون فرضيه ها از(t) تفاضل جهت بررسي تفاوت بين تفاضل ميانگين هاي دو گروه همبسته استفاده شده است. روش مذکور تاثير معني داري (P<0.000) در کاهش هيجان مداري و همچنين تاثير معني داري (P<0.02) در افزايش مساله مداري نوجوانان گروه آزمايشي داشته است. نتايج نشان مي دهد که به احتمال 95/0 روش مذکور بر شيوه هاي رويارويي نوجوانان موثر بوده است و موجب کاهش هيجان مداري و افزايش مسآله مداري در شيوه هاي رويارويي نوجوانان مي شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فرهنگی، ف.، و آقامحمدیان شعرباف، ح. (1385). تاثیر روان درمانگری گروهی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر شیوه های رویارویی با استرس نوجوانان. مطالعات تربیتی و روان شناسی, 7(2), 41-62. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=56848



Vancouver : کپی

فرهنگی فرهنگ، آقامحمدیان شعرباف حمیدرضا. تاثیر روان درمانگری گروهی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر شیوه های رویارویی با استرس نوجوانان. مطالعات تربیتی و روان شناسی. 1385 [cited 2021December03];7(2):41-62. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=56848



IEEE : کپی

فرهنگی، ف.، آقامحمدیان شعرباف، ح.، 1385. تاثیر روان درمانگری گروهی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر شیوه های رویارویی با استرس نوجوانان. مطالعات تربیتی و روان شناسی, [online] 7(2), pp.41-62. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=56848.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 328 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی