برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر كاهش فشار رواني مادران كودكان عقب مانده ذهني و عادي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 
هدف: هدف از اين تحقيق بررسي تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر ميزان فشار رواني مادران كودكان عقب مانده ذهني و عادي شهرستان مباركه در استان اصفهان بود.روش: جامعه آماري اين پژوهش شامل 465 مادر داراي كودك عقب مانده ذهني بود كه فرزندان آنها در بهزيستي داراي پرونده و نيز 13426 مادر داراي فرزند عادي بود كه از جامعه اول 60 نفر به صورت تصادفي ساده انتخاب شدند. همچنين با مراجعه به اداره ثبت احوال 60 نفر از مادران داراي كودك سالم به صورت تصادفي ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوري داده ها، پرسشنامه سنجش فشار رواني فرم فردريك، مجموعه آموزش مهارت هاي زندگي طراحي شده در يونيسف و پرسشنامه جمعيت شناسي محقق ساخته بود. در چارچوب روش نيمه تجربي 120 نفر از مادران داراي فرزند عقب مانده ذهني تربيت پذير و حمايتي تحت پوشش بهزيستي و مادران داراي فرزند سالم كه به صورت تصادفي از جامعه آماري انتخاب شده بودند، پس از انجام پيش آزمون به صورت تصادفي به دو گروه 60 نفري (شامل 30 نفر از مادران كودكان عقب مانده ذهني و 30 نفر از مادران كودكان عادي) آزمايش و كنترل تقسيم شدند. گروه آزمايش در 10 مرحله (در طول 32 جلسه) آموزش مهارت هاي زندگي طراحي شده در يونيسف شركت كردند. مادران گروه كنترل هيچ گونه آموزشي دريافت نكردند.يافته ها: نتايج تحليل كوواريانس نشان داد كه تفاوت بين نمرات باقي مانده گروه آزمايش و گروه كنترل معني دار است (P<0.0001). بنابراين تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر ميزان فشار رواني مادران گروه آزمايش تحقيق تاييد شد. اما تفاوت ميزان فشار رواني مادران داراي فرزند عقب مانده ذهني و فرزند عادي و تفاوت مادران داراي پسر و دختر عقب مانده ذهني مورد تاييد قرار نگرفت. همچنين تعامل بين عضويت گروهي و نوع مادر (عقب مانده ذهني و عادي) و جنسيت فرزند معني دار نبود.نتيجه گيري: آموزش مهارت هاي زندگي به مادران كودكان عقب مانده ذهني ميزان فشاررواني آنها را كاهش مي دهد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ملک پور، م.، و فراهانی، ح.، و آقایی، ا.، و بهرامی، ع. (1385). تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر کاهش فشار روانی مادران کودکان عقب مانده ذهنی و عادی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی), 6(2 (پیاپی 20)), 639-660. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=56813



Vancouver : کپی

ملک پور مختار، فراهانی حجت اله، آقایی اصغر، بهرامی علی. تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر کاهش فشار روانی مادران کودکان عقب مانده ذهنی و عادی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی). 1385 [cited 2022January26];6(2 (پیاپی 20)):639-660. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=56813



IEEE : کپی

ملک پور، م.، فراهانی، ح.، آقایی، ا.، بهرامی، ع.، 1385. تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر کاهش فشار روانی مادران کودکان عقب مانده ذهنی و عادی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی), [online] 6(2 (پیاپی 20)), pp.639-660. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=56813.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 293 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی