برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي رابطه راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان با افسردگي و اضطراب در دانش آموزان مراکز راهنمايي استعدادهاي درخشان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شیراز
 
چکیده: 

هدف: در مطالعه حاضر هدف، بررسي رابطه راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان (CERQ) و رابطه آن با افسردگي و اضطراب در دانش آموزان مراکز راهنمايي استعدادهاي درخشان شيراز بود.
روش: براي دستيابي به اين هدف همه دانش آموزان کلاس هاي اول تا سوم مراکز راهنمايي استعدادهاي درخشان شهر شيراز (500) نفر به تکميل
CERQ و شاخص هاي افسردگي و اضطراب مقياس SCL-90-R پرداختند. از ضريب آلفاي کرونباخ براي بررسي پاياني، و از روش هاي تحليل عوامل و همبستگي نمره کل با نمرات خرده مقياس ها براي بررسي روايي CERQ استفاده شد.
يافته ها: نتايج ضمن تاييد پاياني و روايي
CERQ نشان دادند که بدون توجه به جنسيت پاسخ دهنده، راهبردهاي شناختي مقصر دانستن خود، تمرکز بر تفکر، باز ارزيابي مثبت، مصيبت بار تلقي کردن، و مقصر دانستن ديگران پيش بيني کننده هاي مهم افسردگي و اضطراب بودند.
نتيجه گيري: نتيجه کلي اين تحقق نشان مي دهد که راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان از جمله مقصر دانستن ديگران پيش بيني کننده افسردگي و اضطراب هستند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 227
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی