برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اعتباریابی مقیاس الکترونیکی و چاپی سنجش ویژگی های بومیان دیجیتال

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
 
چکیده: 
پیشینه و اهداف نظام آموزشی، در هر دهه ای با مخاطبان خاص خود به عنوان یادگیرنده مواجه است که این دانشجویان دارای ویژگی ها، نیازها، علایق و ترجیحات آموزشی خاصی هستند که به نحو قابل ملاحظه ای سیاست ها، کمیت و کیفیت خدمات نظام آموزشی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. ظهور پدیده نسلی در مباحث و گفتمان های عمومی دانشگاهی با مضامینی چون، «دانشجوهای این دوره و زمانه» و مباحثی از این قبیل مطرح می شود که دانشجویان دوره حاضر نسبت به زمان گذشته چه تفاوت هایی دارند و اغلب در مورد تفاوت های انگیزشی، پشتکار علمی، علایق تحصیلی و اخلاق آکادمیک دانشجویان، مباحثی مطرح می شود. از مبحث مربوط به تفاوت های یادگیرندگان یک دوره نسبت به دوره دیگر، تحت عنوان شکاف نسلی یاد می شود. مباحث نسلی یکی از مباحث بسیار مهم در حوزه نظام آموزشی به ویژه نظام آموزش عالی است. در سال های آغازین قرن 21، در مورد نسل جدیدی که وارد دانشگاه ها می شوند نظریه هایی مطرح شد و آن اینکه این یادگیرندگان به دلیل تولد و رشد در عصر فناوری، دارای ویژگی های خاصی هستند که به این نسل، برچسب هایی چون بومیان دیجیتال، هزاره گرایان، نسل شبکه، دیجیتال وند، نسل وای و یادگیرنده دیجیتال زده شده است. پژوهش حاضر در صدد اعتباریابی مقیاس سنجش ویژگی های بومیان دیجیتال بود. روش ها با توجه به مساله اعتباریابی در نسخه های الکترونیکی، دو نسخه الکترونیکی و چاپی این مقیاس با استفاده از روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و نمونه گیری خوشه ای در نمونه ای 374 نفری از دانشجویان نیم سال دوم تا سوم دانشگاه بیرجند اجرا شد. جامعه پژوهش حاضر 7320 دانشجوی کارشناسی دانشگاه بیرجند بودند که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند. تعداد نمونه پژوهش حاضر بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای از 10 دانشکده دانشگاه بیرجند انتخاب شدند. روش نمونه گیری به گونه ای بود که در هر دانشکده یک کلاس به طور تصادفی انتخاب شد و پس از هماهنگی با استاد به کلاس مذکور مراجعه و به طور تصادفی حدود 50 درصد از جمعیت کلاس به صورت الکترونیکی و 50 درصد دیگر به طور چاپی مقیاس سنجش بومیان دیجیتال را تکمیل کردند. یافته ها نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با تحلیل مولفه های اصلی نشان داد، هر دو نسخه الکترونیکی و چاپی از روایی و پایایی مطلوب برخوردارند. این مقیاس چهار ویژگی 1) رشد با فناوری؛ 2) اتکاء بر تصویر در ارتباطات؛ 3) چندکارگی و 4) بازخورد سریع را برای بومیان دیجیتال شناسایی کرد. نسخه الکترونیکی 71/65 درصد و نسخه چاپی 43/62 درصد از تغییرات سازه بومیان دیجیتال را تبیین می کرد. پایایی کل ابزار برای نسخه الکترونیکی (0. 89=a) و نسخه چاپی (0. 91= a) به دست آمد. هر چهار مولفه شناسایی شده از پایایی مطلوب در هر دو نسخه چاپی و الکترونیکی برخوردار بودند. نتیجه گیری مقایسه شاخص های روان سنجی دو قالب الکترونیکی و چاپی در پژوهش حاضر تفاوت قابل ملاحظه ای در هر دو نسخه نشان نداد. به توجه به یافته های پژوهش که روایی سازه و پایایی این مقیاس را مورد تایید قرار داده است، می توان این ابزار را در پژوهش های آتی برای اهداف سنجش ویژگی های بومیان دیجیتال در فرهنگ ایران و در سطح جامعه دانشگاهی استفاده کرد، هر چند در مقاطع پیش از دانشگاه نیازمند پژوهش بیشتر است. استفاده دیگر اینکه، این ابزار می تواند، برای مقاصد طراحی آموزشی و تدریس توسط طراحان آموزشی بکار رود و برای انطباق آموزش با ویژگی های این نسل استفاده شود. علی رغم روایی و پایایی مطلوب ابزار در جامعه این پژوهش، توصیه می شود در پژوهش های آتی، با توجه به یافته ها و مولفه های پژوهش حاضر و با استفاده از نظریه های نسلی در ایران و همچنین با در نظر گرفتن ویژگی های خاص جامعه ایرانی، ابزار جدید طراحی و اعتبار یابی شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

علی آبادی، خ.، و دلاور، ع.، و نیلی، م.، و ایزی، م. (1398). اعتباریابی مقیاس الکترونیکی و چاپی سنجش ویژگی های بومیان دیجیتال. فناوری آموزش (فناوری و آموزش), 14(1 (پیاپی 53) ), 135-144. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=560859



Vancouver : کپی

علی آبادی خدیجه، دلاور علی، نیلی محمدرضا، ایزی مریم. اعتباریابی مقیاس الکترونیکی و چاپی سنجش ویژگی های بومیان دیجیتال. فناوری آموزش (فناوری و آموزش). 1398 [cited 2021December07];14(1 (پیاپی 53) ):135-144. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=560859



IEEE : کپی

علی آبادی، خ.، دلاور، ع.، نیلی، م.، ایزی، م.، 1398. اعتباریابی مقیاس الکترونیکی و چاپی سنجش ویژگی های بومیان دیجیتال. فناوری آموزش (فناوری و آموزش), [online] 14(1 (پیاپی 53) ), pp.135-144. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=560859.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 35 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی