نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1399 , دوره  18 , شماره  3 ; از صفحه 16 تا صفحه 23 .
 
عنوان مقاله: 

بررسی درک و بیان اسامی و پایایی دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی در کودکان کم شنوای خفیف تا متوسط

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه گفتار درمانی دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان
 
چکیده: 
سابقه و هدف: کودکان دچار کم شنوایی با نقایصی در رشد شناختی، ارتباطی، گفتار و زبان مواجه هستند. کاهش در تعداد واژگان و سازمان دهی ضعیف واژگان ذهنی از جمله پیامد های بارز کم شنوایی است. هدف این مطالعه تعیین توانایی درک و بیان اسامی و پایایی آزمون-بازآزمون دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی، در کودکان کم شنوای خفیف تا متوسط فارسی زبان همدان بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی است. نمونه ی مورد مطالعه 58 کودک کم شنوای خفیف تا متوسط با میانگین سنی 1/92± 4/3 سال (31 پسر و 25 دختر) بود که از مرکز توانبخشی نیوشا همدان انتخاب شدند. در این پژوهش، دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی مورد استفاده قرار گرفت. به منظور بررسی پایایی آزمون-بازآزمون نیز، 10 کودک طی دو نوبت، با فاصله زمانی یک روز، مورد آزمون قرار گرفتند. یافته ها: بین امتیازات درک و بیان اسامی، رابطه مستقیم و مثبتی وجود داشت (0/679=r و 0/001>P). مقایسه میانگین امتیازات درک و بیان اسامی در دو جنس حاکی از آن بود که این تفاوت ها معنی دار نیستند (0/05
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رضایی، ب.، و رضایی، م. (1399). بررسی درک و بیان اسامی و پایایی دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی در کودکان کم شنوای خفیف تا متوسط. مجله علمی پژوهان, 18(3 ), 16-23. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=556268



Vancouver : کپی

رضایی بهاره، رضایی محمد. بررسی درک و بیان اسامی و پایایی دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی در کودکان کم شنوای خفیف تا متوسط. مجله علمی پژوهان. 1399 [cited 2022May26];18(3 ):16-23. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=556268



IEEE : کپی

رضایی، ب.، رضایی، م.، 1399. بررسی درک و بیان اسامی و پایایی دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی در کودکان کم شنوای خفیف تا متوسط. مجله علمی پژوهان, [online] 18(3 ), pp.16-23. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=556268.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 56 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی