برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1399 , دوره  12 , شماره  4 ; از صفحه 40 تا صفحه 47 .
 
عنوان مقاله: 

تاثیر برگزاری دوره آموزشی روش تحقیق در برنامه درسی دانشجویان علوم آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی همدان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشکده پیراپزشکی، گروه علوم آزمایشگاهی
 
چکیده: 
مقدمه باتوجه به تحولات فزاینده و گسترش علوم و دانش بشری یکی از وظایف دانشگاه ها ایجاد مهارت خودآموزی در سراسر عمر و توانمندی در تولید علم می باشد که خود دوره های آموزشی روش تحقیق و پژوهش را می طلبد. باتوجه به آن که دوره مذکور در برنامه درسی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی دیده نشده است، بر آن شدیم که دوره آموزشی روش تحقیق را جهت دانشجویان فوق در دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار نموده و سپس دوره مذکور را ارزیابی نماییم. روش ها این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی بر روی کلیه 35 دانشجوی ترم سوم کارشناسی علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی همدان در نیم سال اول سال تحصیلی 99-98 انجام شد. ارزشیابی برنامه از طریق مدل ارزشیابی کرک پاتریک در سطح واکنش و یادگیری طراحی شد. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته (پس از تایید روایی و پایایی) استفاده شد. درنهایت داده ها از طریق روش های آماری t زوجی و t تک نمونه ای با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها 80 درصد از دانشجویان از ارایه واحد به شیوه جدید کاملا راضی بودند. اختلاف میانگین نمرات دانش قبل و بعد از اجرای کوریکولوم پیشنهادی یعنی ادغام درس روش تحقیق و آمار معنی دار بود (0/0001>P). نتایج نشان داد که بین نمره نگرش دانشجویان قبل و بعد از اجرای برنامه درسی جدید تفاوت معنی داری وجود ندارد (0/598=P). نتیجه گیری نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که آموزش درس روش تحقیق می تواند بر میزان دانش پژوهشی و رضایت دانشجویان تاثیر مثبت بگذارد. لذا گنجاندن این دوره آموزشی درکوریکولوم رشته علوم آزمایشگاهی پیشنهاد می شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • ندارد
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

معیاری، ا.، و موسوی، ا.، و امیری، ف.، و رستمی معز، م.، و علافچی، ب. (1399). تاثیر برگزاری دوره آموزشی روش تحقیق در برنامه درسی دانشجویان علوم آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی همدان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی, 12(4 ), 40-47. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=554856



Vancouver : کپی

معیاری اعظم، موسوی الهه، امیری فاطمه، رستمی معز معصومه، علافچی بهناز. تاثیر برگزاری دوره آموزشی روش تحقیق در برنامه درسی دانشجویان علوم آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی همدان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1399 [cited 2022January19];12(4 ):40-47. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=554856



IEEE : کپی

معیاری، ا.، موسوی، ا.، امیری، ف.، رستمی معز، م.، علافچی، ب.، 1399. تاثیر برگزاری دوره آموزشی روش تحقیق در برنامه درسی دانشجویان علوم آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی همدان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی, [online] 12(4 ), pp.40-47. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=554856.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 50 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی