برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1399 , دوره  12 , شماره  4 ; از صفحه 29 تا صفحه 39 .
 
عنوان مقاله: 

ارزشیابی عملکرد دانشجویان پرستاری در آزمون بالینی ساختار یافته عینی

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
 
چکیده: 
مقدمه توجه به اهمیت و لزوم برگزاری آزمون معتبر برای ارزشیابی مهارت های عملی پرستاری و همچنین مزایای غیرقابل انکار فرآیند پرستاری و خلاء بررسی آن در ارزشیابی های بالینی، این مطالعه با هدف بررسی عملکرد دانشجویان پرستاری در آزمون بالینی با ساختار عینی در سال 1398 انجام شد. روش ها این مطالعه بر روی کلیه دانشجویان پرستاری ترم 6 قبل از ورود به عرصه (35 نفر) دانشگاه علوم پزشکی نیشابور به روش سرشماری انجام شد. طراحی ایستگاه های آسکی براساس فرآیندهای پرستاری صورت گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بازخورد دانشجویان به آزمون آسکی و چک لیست پژوهشگر ساخته بررسی عملکرد بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون t و همبستگی پیرسون از طریق نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها 68/6 درصد دانشجویان نمره کل آزمون آسکی درسطح خوب دریافت کردند. کم ترین میانگین نمره (3/41± 7/93) مربوط به ایستگاه تشخیص های پرستاری و بیشترین میانگین (0/97± 19/21) مربوط به ایستگاه علایم حیاتی بود. حداقل نمره کلی آزمون 10/70 و حداکثر نمره کل 17/75 بود. اکثر دانشجویان (58/6 درصد) این آزمون را تجربه عملی مفید، 61/5 درصد آن را مقیاس خوبی برای سنجش مهارت های بالینی، 60 درصد تشخیص بهتر نقاط ضعف خود در بالین، 62/9 درصد آن را فرصتی برای یادگیری بیشتر و 3/54 درصد شرکت در این آزمون را باعث تقویت اعتماد به نفس دانستند، اما 77 درصد دانشجویان این آزمون را تجربه استرس آوری ذکر کردند. نتیجه گیری با توجه به بازخورد مثبت اکثر دانشجویان به این آزمون و اهمیت فرآیندهای پرستاری در افزایش کیفیت مراقبت های پرستاری استفاده از آن در ارزشیابی مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری توصیه می شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

دهنوعلیان، ع.، و زارع، ز.، و تاتاری، ف. (1399). ارزشیابی عملکرد دانشجویان پرستاری در آزمون بالینی ساختار یافته عینی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی, 12(4 ), 29-39. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=554854



Vancouver : کپی

دهنوعلیان عاطفه، زارع زهرا، تاتاری فرین. ارزشیابی عملکرد دانشجویان پرستاری در آزمون بالینی ساختار یافته عینی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1399 [cited 2021November28];12(4 ):29-39. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=554854



IEEE : کپی

دهنوعلیان، ع.، زارع، ز.، تاتاری، ف.، 1399. ارزشیابی عملکرد دانشجویان پرستاری در آزمون بالینی ساختار یافته عینی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی, [online] 12(4 ), pp.29-39. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=554854.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 41 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی