4 SID.ir | «بررسي ميزان تحقق اهداف شناختي درس علوم با روش هاي تدريسي سنتي و كاوشگري»
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

«بررسي ميزان تحقق اهداف شناختي درس علوم با روش هاي تدريسي سنتي و كاوشگري»

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

اين مقاله در پي بررسي ميزان تحقق اهداف شناختي درس علوم چهارم ابتدايي با دو روش تدريس سنتي و كاوشگري است. پژوهش بر اساس اين ديدگاه انجام شده است كه روش كاوشگري مي تواند مشكلات شناختي ناشي از روش تدريس سنتي را حل كند و فراگيران را به مهارت هاي حل مساله و تفكر وادارد. بر اين اساس، پژوهش حاضر به بررسي و مقايسه ميزان تحقق اهداف شناختي با روش هاي سنتي و كاوشگري پرداخته است تا ميزان تاثير روش كاوشگري را به طور دقيق مشخص كند. براي اين كار، بازدهي شناختي روش سنتي در سي كلاس چهارم مناطق مختلف اصفهان بر نمونه اي 256 نفري از دانش آموزان مورد بررسي قرار گرفت و روش كاوشگري نيز به روش شبه آزمايشي در دو كلاس چهارم (دختر و پسر) اجرا گرديد. ابزار پژوهش، آزمون پيشرفت تحصيلي با ضريب پايايي %82 و روايي قابل قبول كارشناسان بود. به دليل عادي نبودن توزيع داده ها از آزمون هاي يومان ويتني و خي در جهت تجزيه و تحليل استفاده گرديد. نتايج تحقيق نشان داد كه تحقيق اهداف شناختي با روش سنتي 1.5 نمره كمتر از حد قابل قبول بود، در حالي كه ميزان تحقق اهداف شناختي با روش كاوشگري در حد قابل قبول بود.

 

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 166
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی