نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1399 , دوره  7 , شماره  1 ; از صفحه 69 تا صفحه 80 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر مبنای مدل گراس بر تنظیم هیجان، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مشهد، بزرگراه امام علی، بلوار شهید رفیعی، میدان شهید مطهری، دانشگاه خیام، دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی
 
چکیده: 
داشتن کودک کم توان ذهنی بر بهداشت روان خانواده، اثر بسزایی دارد و منجر به نگرانی و ایجاد مشکلات روانشناختی می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر مبنای مدل (گراس) بر تنظیم هیجان، اضطراب و افسردگی در مادران دارای فرزند کم توان ذهنی انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی مادران دارای فرزند پسر کم توان ذهنی شهر مشهد در سال تحصیلی 98-97 بودند که از بین این افراد تعداد 30 نفر، به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جای دهی شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 2 ساعتی تحت آموزش تنظیم هیجانی مبتنی بر مدل گراس قرار گرفتند؛ در حالی که افراد گروه کنترل طی این مدت هیچگونه مداخله ای را دریافت نکردند. همه آزمودنی ها قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه تنظیم هیجانی (ERQ)، پرسشنامه اضطراب و افسردگ بک (BAI و BDI-II) پاسخ دادند. نتایج این تحلیل ها نشان داد که نمرات تنظیم هیجانی، اضطراب و افسردگی آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس آزمون به طور معناداری پایین تر بود. از این یافته ها استنباط می شود که آموزش تنظیم هیجان، شیوه مناسبی برای بهبود تنظیم هیجانی و کاهش اضطراب و افسردگی در مادران دارای فرزند کم توان ذهنی است که میتواند به عنوان مداخله ای دارای شواهد تجربی در کلینک های روانشناختی مورد استفاده قرار گیرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

علی دوستی، ف.، و جنگی، ف.، و شجاعی فر، ش. (1399). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر مبنای مدل گراس بر تنظیم هیجان, اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی. روانشناسی خانواده, 7(1 ), 69-80. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=551577



Vancouver : کپی

علی دوستی فاطمه، جنگی فاطمه، شجاعی فر شیرین. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر مبنای مدل گراس بر تنظیم هیجان, اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی. روانشناسی خانواده. 1399 [cited 2022May23];7(1 ):69-80. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=551577



IEEE : کپی

علی دوستی، ف.، جنگی، ف.، شجاعی فر، ش.، 1399. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر مبنای مدل گراس بر تنظیم هیجان, اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی. روانشناسی خانواده, [online] 7(1 ), pp.69-80. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=551577.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 162 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی