برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1384 , دوره  11 , شماره  3 ; از صفحه 121 تا صفحه 131 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي بازاريابي محصول سيب زميني در ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
با توجه به اهميت محصول سيب زميني در الگوي غذايي خانوارهاي ايراني و نوسانات قيمت اين محصول و تقاضاي زياد مصرف كننده و وجود واسطه ها و نقش آنان در نوسا نات قيمتي اين محصول، بازاريابي محصول سيب زميني در ايران مورد مطالعه قرار گرفت. اطلاعات مود نياز اين مطالعه از طريق مطالعات اسنادي و سايت FAO به دست آمده است. جهت بررسي حاشيه بازاريابي، ضريب هزينه بازاريابي و عوامل موثر بر حاشيه بازاريابي از اطلاعات سالانه مربوط به سال هاي 1365 تا 1380 استفاده شده است. نتايج مطالعه بازاريابي نشان مي دهد كه در اغلب سال هاي مورد بررسي حاشيه خرده فروشي بيش از حاشيه عمده فروشي بوده است. از طرفي ضريب هزينه بازاريابي، سهم هزينه بازاريابي در قيمت نهايي محصول را در اين سال ها نشان مي دهد. به منظور كاهش سهم هزينه بازاريابي در قيمت نهايي مصول دخالت بيشتر كشاورزان در امر بازاريابي توصيه شده است. بررسي عوامل موثر بر حاشيه بازاريابي با استفاده از توابع اضافه بها و هزينه بازاريابي نشان ميدهد كه حاشيه بازاريابي سيب زميني در ايران متاثر از عوامل متعددي همچون قيمت خرده فروشي و عمده فروشي، ميزان صادرات، ميزان توليد و نرخ ارز در بازار آزاد بوده است، كه در اين بين قيمت خرده فروشي مهم ترين عامل موثر بر حاشيه كل بازاريابي و حاشيه خرده فروشي مي باشد. همچنين قيمت عمده فروشي نيز مهم ترين عامل موثر بر حاشيه عمده فروشي بوده است. به منظور كاهش قيمت خرده فروشي و عمده فروشي و در نتيجه كاهش حاشيه بازاريابي، بايد عاملان و رقيبان بازار را زياد نموده براي اين منظور توصيه مي شود كه دولت اقدام به ايجاد تعاوني هاي بازار رساني با مشاركت توليدكنند گان نمايد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مهدی پور، ا.، و صدرالاشرافی، س.، و کرباسی، ع. (1384). بررسی بازاریابی محصول سیب زمینی در ایران. علوم کشاورزی, 11(3), 121-131. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=54684



Vancouver : کپی

مهدی پور اسماعیل، صدرالاشرافی سیدمهریار، کرباسی علیرضا. بررسی بازاریابی محصول سیب زمینی در ایران. علوم کشاورزی. 1384 [cited 2022January24];11(3):121-131. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=54684



IEEE : کپی

مهدی پور، ا.، صدرالاشرافی، س.، کرباسی، ع.، 1384. بررسی بازاریابی محصول سیب زمینی در ایران. علوم کشاورزی, [online] 11(3), pp.121-131. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=54684.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 417 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی