برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه اثر رقابت فردي، تلاش فردي و رقابت گروهي در پيشرفت تحصيلي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

يكي از ايرادهاي نظام آموزشي ما اين است كه دانش آموزان يك كلاس را نسبت به يك ديگر ارزيابي مي كنند. عيب اين سنجش آن است كه افراد پس از مدتي كوتاه در كلاس در دسته هاي قوي، ضعيف و متوسط طبقه بندي مي شودند و گروه ضعيف به زودي احساس مي كند كه قدرت مطرح كردن خود را در كلاس ندارد؛ بنابراين، انگيزه اي براي كار و تلاش در اعضاي آن گروه وجود نمي آيد. بر اين اساس، ارايه راهبردهاي موثر جهت پيش گيري از افت تحصيلي دانش آموزان از طريق توجه به تفاوت هاي فردي و ايجاد انگيزش در كلاس درس، ضروري به نظر مي رسد.
پژوهش حاضر به منظور مقايسه تاثير روش هاي رقابت فردي، تلاش فردي و رقابت گروهي در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان صورت گرفته است. 195 دانش آموز دختر پايه اول دبيرستان از منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران به صورت نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند و از طريق آزمون هاي معلم ساخته مستمر و پاياني مورد بررسي قرار گرفتند. براي تحليل داده ها از روش تحليل واريانس يك طرفه استفاده شد.
نتايج پژوهش نشان مي دهد كه
1.اثر بخشي روش تلاش فردي بيشتر از روش رقابت فردي است؛ زيرا هر فرد نسبت به خودش سنجيده مي شود پس، اميدواري او براي تلاش و كوشش و اين اميد و تشويق، او را به برداشتن گام هاي استوار و فعاليت مستمر وادار مي كند.
2.اثر بخشي روش رقابت فردي كمتر از روش رقابت گروهي است؛ زيرا در روش رقابت فردي، نمره هاي درسي و پيشرفت هاي تحصيلي دانش آموزان نسبت به ديگران ارزش يابي مي شود و به تفاوت هاي فردي كه امري كاملا طبيعي است، توجه نمي شود. از سوي ديگر، در روش رقابت گروهي بين اعضاي گروه همكاري و تعاون وجود دارد و در صورت شكست گروه، ناراحتي هاي ناشي از آن به جاي تحميل به يك فرد، در بين اعضاي گروه تقسيم مي شود.
3.بين ميزان اثر بخشي روش رقابت گروهي و روش تلاش فردي اختلاف معناداري وجود ندارد ولي روش تلاش فردي به دليل اهميت دادن به علايق و رغبت هاي دانش آموز و تامين بهداشت رواني او، بر روش رقابت گروهي ارجحيت دارد. در عين حال، در صورت استفاده از رقابت، دست كم، بايد روش رقابت گروهي جايگزين روش رقابت فردي شود. 

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

قناعت پیشه، ع. (1384). مقایسه اثر رقابت فردی, تلاش فردی و رقابت گروهی در پیشرفت تحصیلی. تعلیم و تربیت, 21(1 (مسلسل 81)), 131-168. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=54680



Vancouver : کپی

قناعت پیشه عترت الزهرا. مقایسه اثر رقابت فردی, تلاش فردی و رقابت گروهی در پیشرفت تحصیلی. تعلیم و تربیت. 1384 [cited 2021May18];21(1 (مسلسل 81)):131-168. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=54680



IEEE : کپی

قناعت پیشه، ع.، 1384. مقایسه اثر رقابت فردی, تلاش فردی و رقابت گروهی در پیشرفت تحصیلی. تعلیم و تربیت, [online] 21(1 (مسلسل 81)), pp.131-168. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=54680.



 

 
بازدید یکساله 1524 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی