مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

896
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

270
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی اثربخشی آموزش مهارت های زندگیدر زندان ها

صفحات

 صفحه شروع 169 | صفحه پایان 198

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از راه های افزایش کیفیت سلامت روانی-اجتماعی و کاهش تنش های زندگی اجتماعی و شغلی, کمک به افراد برای رشد و گسترش مهارت های مورد نیاز برای ایجاد یک زندگی مطلوب است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی میزان اثربخشی آموزش مهارت های زندگی به زندانیان است. روش­ شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف, کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده­ ها, توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش 60 نفر از زندانیان و 30 نفر از کارکنان(مدیران ارشد و رؤسای ادارات) اداره کل و زندان های بوشهر بودند که به پرسشنامه­ ارزیابی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی را که در یک بازه 2 ساله اجرا شده بود پاسخ دادند. به منظور تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمونt تک نمونه­ ای, تحلیل واریانس و آزمون t گروه های مستقل استفاده شد. یافته­ ها: یافته­ های پژوهش نشان داد که آموزش­ مهارت­ های زندگی به زندانیان بر اساس مدل پاتریک در ابعاد واکنش مثبت به مهارت­ های زندگی (478/39t=), افزایش دانش مهارت­ های زندگی (505/49t=), بهبود قابلیت کاربست مهارت­ های زندگی (700/36t=) و تحقق اهداف مهارت­ های زندگی (694/33t=) اثربخش بوده است. همچنین بین دیدگاه کارکنان مرد و زن در خصوص اثربخشی آموزش مهارت­ های زندگی به زندانیان (130/2t=) تفاوت معنی دار بود, اما به لحاظ وضعیت تأهل (933/0t=), تفاوت معنی دار نبود. بر اساس نتایج تحلیل واریانس, بین دیدگاه کارکنان در خصوص اثربخشی این آموزش ها به لحاظ میزان تحصیلات (951/2F=), تفاوت معنادار بود, اما به لحاظ وضعیت استخدامی (017/0F=) و سابقه کار (214/0F=), تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه­ گیری: شرکت در دوره آموزش مهارت های زندگی به زندانیان در واکنش مثبت به مهارت­ های زندگی, افزایش دانش مهارت­ های زندگی, بهبود قابلیت کاربست مهارت­ های زندگی درجهت کاهش رفتارهای نابهنجار و پرخطر و تحقق اهداف مهارت­ های زندگی مؤثر بوده است.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرح نژاد، امیر، محمدی، رضا، و خرسندی یامچی، اکبر. (1399). ارزشیابی اثربخشی آموزش مهارت های زندگیدر زندان ها. انتظام اجتماعی، 12(4 )، 169-198. SID. https://sid.ir/paper/376713/fa

    Vancouver: کپی

    فرح نژاد امیر، محمدی رضا، خرسندی یامچی اکبر. ارزشیابی اثربخشی آموزش مهارت های زندگیدر زندان ها. انتظام اجتماعی[Internet]. 1399؛12(4 ):169-198. Available from: https://sid.ir/paper/376713/fa

    IEEE: کپی

    امیر فرح نژاد، رضا محمدی، و اکبر خرسندی یامچی، “ارزشیابی اثربخشی آموزش مهارت های زندگیدر زندان ها،” انتظام اجتماعی، vol. 12، no. 4 ، pp. 169–198، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/376713/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button