نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

روند تغييرات كيفيت آموزشي مدرسان دانشگاه علوم پزشكي كرمان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* کرمان، بلوار جمهوری اسلامی، معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
 
چکیده: 
زمينه: اساتيد يكي از اركان اصلي دانشگاه ها هستند، كه نحوه عملكرد آنان در بازدهي كل نظام آموزشي نقش اساسي ايفا مي نمايد. ارزشيابي مستمر از نحوه عملكرد اساتيد كه بخشي از آن به عهده دانشجويان گذاشته شده است، در صورتي كه به طور صحيح انجام شود، مي تواند گوياي وضعيت عملكرد استاد بوده و ضمن تشخيص نقاط قوت و ضعف، به عنوان عاملي كمك كننده در جهت ارتقاي كيفيت فعاليت هاي آموزشي ايشان موثر باشد.هدف: اين مطالعه به منظور تعيين روند تغييرات كيفيت آموزشي مدرسان دانشگاه علوم پزشكي كرمان صورت گرفت.روش كار: اين بررسي مطالعه اي همبستگي است كه جامعه مورد مطالعه آن را كليه مدرسان دانشگاه علوم پزشكي كرمان كه در سال هاي 1380 الي 1385 طي 8 دوره از طريق نظرسنجي از دانشجو مورد ارزشيابي قرار گرفته اند، تشكيل داده است. داده هاي معرف كيفيت آموزشي از طريق امتيازات كسب شده در نظرسنجي دانشجويان و داده هاي پژوهشي بر اساس امتيازات فعاليت پژوهشي جهت دريافت پايه سالانه جمع آوري گرديد.يافته ها: نتايج به دست آمده حاكي از آن است كه در سال هاي مورد بررسي به طور متوسط در هر سال نمره كيفيت آموزش 0.06 افزايش نشان داد، كه از نظر آماري معني دار بود (P=0.0001)، ولي تغييرات نمرات پژوهشي در سال هاي مذكور معني دار نبود. بين نمره كيفيت آموزش با نمره پژوهش، و نيز با مشخصات دموگرافيك مدرسان از جمله رتبه علمي و مدرك دانشگاهي و سابقه كار رابطه معني داري وجود نداشت. در حالي كه مدرك تحصيلي و رتبه دانشگاهي با نمره پژوهش رابطه معني داري را نشان داند (به ترتيب P=0.003، P=0.001).نتيجه گيري: نتايج مذكور حكايت از آن دارد كه احتمالا روند كيفيت آموزش در سال هاي گذشته، بر خلاف امتيازات پژوهش، در حال ارتقا بوده است كه احتمالا ارزشيابي هاي مستمر و دقيق در اين رابطه نقش موثري را ايفا كرده اند. عدم مشاهده رابطه معني داري بين كيفيت آموزش و پرورش نيز قابل توجه بوده و پيشنهاد مي شود سياست گذاران براي برنامه ريزي و نزديك نمودن آموزش و پرورش تدابيري بينديشند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فتاحی، ز.، و موسی پور، ن.، و حق دوست، ع. (1384). روند تغییرات کیفیت آموزشی مدرسان دانشگاه علوم پزشکی کرمان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), 2(2), 63-71. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=54604



Vancouver : کپی

فتاحی زهرا، موسی پور نعمت اله، حق دوست علی اکبر. روند تغییرات کیفیت آموزشی مدرسان دانشگاه علوم پزشکی کرمان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION). 1384 [cited 2022August19];2(2):63-71. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=54604



IEEE : کپی

فتاحی، ز.، موسی پور، ن.، حق دوست، ع.، 1384. روند تغییرات کیفیت آموزشی مدرسان دانشگاه علوم پزشکی کرمان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), [online] 2(2), pp.63-71. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=54604.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 313 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی