برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1399 , دوره  2 , شماره  5 ; از صفحه 77 تا صفحه 102 .
 
عنوان مقاله: 

ارزیابی برنامه درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی بر اساس شاخص های شناختی بلوم از دیدگاه معلمان پایه ششم شهرکرد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه پیام نور
 
چکیده: 
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی برنامه درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی بر اساس شاخص های شناختی بلوم با توجه به نظرات معلمان پایه ششم انجام شد. این پژوهش از نظر روش شناسی دارای رویکرد کیفی-کمی است. جامعه پژوهش شامل تمامی معلمان پایه ششم شهرکرد در نیم سال اول تحصیلی 99_1398 بودند که به دلیل پایین بودن حجم جامعه، تمامی آن ها، 100 نفر (46 زن و 54 مرد) به روش نمونه گیری سرشماری، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که اعتبار بازآزمایی آن به فاصله دو هفته، 85/0 به دست آمد. به منظور تحلیل داده ها از آزمون های توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (t زوجی) استفاده شد. یافته های حاصل از بخش کیفی نشان داد که در مجموع 48 مفهوم برای14 فصل کتاب علوم تجربی به دست آمد که در 5 دسته موضوعی (شیمی، زیست شناسی، فیزیک، زمین شناسی و فن آوری اطلاعات) قرار دارند. همچنین، نتایج حاصل از بررسی میزان توجه به مفاهیم استخراج شده از هر فصل با توجه به شاخص های شناختی بلوم از دیدگاه معلمان به تفکیک هر فصل نشان داد که تنها در فصل های سوم، پنجم، ششم، دهم، دوازدهم و چهاردهم، به میزان قابل قبولی به تمامی سطوح شناختی بلوم توجه شده است؛ در سایر فصول تمرکز بیشتر بر روی سطوح شناختی پایین بلوم بوده است. همچنین، از نظر معلمان در تدوین کتاب علوم تجربی پایه ششم توجه بیشتری به سطوح پایینی سلسله مراتب شناختی بلوم شده است و هرچه از سطح نخست سلسله مراتب به سمت سطوح بالایی شناختی بلوم حرکت می کنیم، میزان توجه به مفاهیم سطوح بالا کمتر می شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

خدیوی بروجنی، ن.، و فتحی عبدالهی، ا.، و جمال زاده، م. (1399). ارزیابی برنامه درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی بر اساس شاخص های شناختی بلوم از دیدگاه معلمان پایه ششم شهرکرد. پژوهش در آموزش زیست شناسی, 2(5 ), 77-102. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=544697



Vancouver : کپی

خدیوی بروجنی نسیم، فتحی عبدالهی احمد، جمال زاده محمد. ارزیابی برنامه درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی بر اساس شاخص های شناختی بلوم از دیدگاه معلمان پایه ششم شهرکرد. پژوهش در آموزش زیست شناسی. 1399 [cited 2021November27];2(5 ):77-102. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=544697



IEEE : کپی

خدیوی بروجنی، ن.، فتحی عبدالهی، ا.، جمال زاده، م.، 1399. ارزیابی برنامه درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی بر اساس شاخص های شناختی بلوم از دیدگاه معلمان پایه ششم شهرکرد. پژوهش در آموزش زیست شناسی, [online] 2(5 ), pp.77-102. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=544697.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 208 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی