برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1397 , دوره  18 , شماره  81 ; از صفحه 84 تا صفحه 93 .
 
عنوان مقاله: 

اولویت بندی ابعاد استقلال دانشگاهی از دیدگاه خبرگان دانشگاهی

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد ساری، ساری، ایران
 
چکیده: 
مقدمه: استقلال دانشگاه از الزامات ساختی و کارکردی آن است. این پژوهش باهدفاولویت بندی ابعاد استقلال دانشگاهی از دیدگاه خبرگان دانشگاه علوم پزشکی بابل و صنعتی نوشیروانیانجام شد. روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی– پیمایشیو در سال 1396 انجام شد. سی نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی و دانشگاه علوم پزشکی بابل که در زمینه آموزش عالی، آموزش و یادگیری دارای سابقه و تجربه بودند به عنوان خبرگان دانشگاهی به روش نمونه گیری هدف مند برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها، از پرسشنامه محقق ساخته ماتریس مقایسه های زوجی استفاده شد. روایی پرسشنامه به تأیید خبرگان دانشگاهی رسید. همچنین، نرخ ناسازگاری پرسشنامه در دانشگاه علوم پزشکی 085/0و در دانشگاه صنعتینوشیروانی 074/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده هااز روش AHP با نرم افزار expert choice-11 استفاده شد. نتایج: ابعاد استقلال دانشگاهی از دیدگاه خبرگان دانشگاه صنعتی نوشیروانی به ترتیباولویت، آزادی علمی با وزن 37/1، استقلال حقیقی با وزن 23/1، استقلال مالی با وزن 21/1، استقلال سازمانی و استقلال کارکنان با وزن 86/0 را به خود اختصاص داد. ابعاد استقلال دانشگاهی از دیدگاه خبرگان دانشگاه علوم پزشکی بابل به ترتیباولویت استقلال مالی با وزن 33/2، استقلال حقیقی با وزن 25/1، استقلال سازمانی با وزن 9/0 و آزادی علمی 61/0، استقلال کارکنان با وزن 44/0 را به خود اختصاص داد. نتیجه گیری: دستیابی به استقلال دانشگاهی مطلوب، یکی از نقاط قوت بسیار مهم نظام های آموزش عالی است. بررسی اولویت های استقلال دانشگاهی دو دانشگاه نشان داد، اهمیت هر بعد استقلال دانشگاهی تحت تاثیر رسالت و اهداف و کارکردهای آن دانشگاهقرار دارد وپیشنهاد می گردد برنامه ای برای حساس سازی نسبت به استقلال دانشگاهی و ارتقای تمامی ابعاد برای دستیابی به استقلال طرح ریزی گردد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

آقامیرزایی محلی، ط.، و بریمانی، خ.، و آقاتباررودباری، ج.، و فلاح، و. (1397). اولویت بندی ابعاد استقلال دانشگاهی از دیدگاه خبرگان دانشگاهی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 18(81 ), 84-93. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=544060



Vancouver : کپی

آقامیرزایی محلی طاهره، بریمانی خدیجه، آقاتباررودباری جمیله، فلاح وحید. اولویت بندی ابعاد استقلال دانشگاهی از دیدگاه خبرگان دانشگاهی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397 [cited 2021December03];18(81 ):84-93. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=544060



IEEE : کپی

آقامیرزایی محلی، ط.، بریمانی، خ.، آقاتباررودباری، ج.، فلاح، و.، 1397. اولویت بندی ابعاد استقلال دانشگاهی از دیدگاه خبرگان دانشگاهی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 18(81 ), pp.84-93. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=544060.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 48 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی