برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1385 , دوره  24 , شماره  82 ; از صفحه 61 تا صفحه 66 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي كاركردهاي اجرايي در مبتلايان به سندرم توره با و بدون اختلال كمبود توجه و بيش فعالي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
 
چکیده: 

هدف: كاركردهاي اجرايي به معناي توانايي نگهداري وضعيت مناسب حل مساله براي رسيدن به هدف است. مطالعات كاركردهاي اجرايي در سندرم توره متفاوت بوده و نشان داده شده كه بيشتر در عملكردهاي بينايي- فضايي ( visual-spatial)، حافظه كاري (working memory) و زمان واكنش اشكال دارند. در كودكان با اختلال كمبود توجه- بيش فعالي نيز در تغيير وضعيت (set shifting) و مهار حركتي (Inhibition) و برنامه ريزي (planning) اشكال دارند. اين مطالعه با هدف تعيين كاركردهاي اجرايي در مبتلايان به سندرم توره با و بدون بيش فعالي همراه كمبود توجه طراحي گرديد.
روش ها: چهل و يك مورد 7-17 ساله مراجعه كننده به درمانگاه روانپزشكي اطفال بيمارستان روز به تهران كه بر اساس معيارهاي تشخيصي بيماري هاي رواني آمريكا و مصاحبه K-SADA مبتلا به اختلال توره به تنهايي و يا همراه با اختلال كمبود توجه- بيش فعالي بودند، همراه با گروه كنترل انتخاب شدند. پرسش نامه شدت تيك yale (CTSS) و كانرز والدين و آزمون برج لندن (Tower oflondon) در مورد آنها انجام گرفت و تحليل با آزمون تي و كاي دو انجام شد.
نتايج: در قسمت هاي حركت (Move)، برنامه ريزي (planning)، توالي (subsequent) گروه تور در مقايسه با گروه شاهد اختلاف معنا داري را نشان ندادند (p>0.05) اما در گروه توره همراه با اختلال كمبود توجه- بيش فعالي اختلاف معنا داري وجود داشت ((P=0.03, P=0.02,P=0.045.
نتيجه گيري: كودكان مبتلا به توره با اختلال كمبود توجه-بيش فعالي در مقايسه با گروه شاهد، اختلال در حوزه هاي توجه-برنامه ريزي- حل مساله (problem solving)- تكانشگري و حافظه كاري نشان دادند كه در گروه كودكان توره به تن هايي كمتر از كودكان توره همراه با كمبود توجه-بيش فعالي بود و بنابراين به نظر مي رسد كه اختلالات همراه روي عملكرد اجرايي موثر بوده و باعث تشديد اين اختلال مي شوند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کاراحمدی، م.، و شهریور، ز. (1385). بررسی کارکردهای اجرایی در مبتلایان به سندرم توره با و بدون اختلال کمبود توجه و بیش فعالی. مجله دانشکده پزشکی اصفهان, 24(82), 61-66. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=54031



Vancouver : کپی

کاراحمدی مژگان، شهریور زهرا. بررسی کارکردهای اجرایی در مبتلایان به سندرم توره با و بدون اختلال کمبود توجه و بیش فعالی. مجله دانشکده پزشکی اصفهان. 1385 [cited 2021June20];24(82):61-66. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=54031



IEEE : کپی

کاراحمدی، م.، شهریور، ز.، 1385. بررسی کارکردهای اجرایی در مبتلایان به سندرم توره با و بدون اختلال کمبود توجه و بیش فعالی. مجله دانشکده پزشکی اصفهان, [online] 24(82), pp.61-66. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=54031.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 344 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی