برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثر بخشی آموزش شناختی-رفتاری مبتنی بر خستگی بر ابعاد خستگی پرستاران بخش مراقبت ویژه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسی، بخش روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی، کازرون، ایران
 
چکیده: 
مقدمه: در سال های اخیر، خستگی در جمعیت پرستاران، موضوع جالب توجه بوده و یک شکایت عمومی در میان آنها محسوب گردیده است. بنابراین به دلیل مشکلات و هزینه های وارد شده در بهره وری و عملکرد شغلی پرستاران استفاده از یک آموزش مؤثر و موفق برای کاهش خستگی ضروری است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر خستگی بر ابعاد خستگی در پرستاران بخش مراقبت ویژه بود. روش کار: این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه پرستاران زن بخش مراقبت ویژه بیمارستان های آموزشی شهر اراک در سال 1396 تشکیل می دادند. در این پژوهش از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. براساس لیست پرستاران 40 نفر از میان پرستارانی که مایل به شرکت در پژوهش بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه مداخله 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر خستگی دریافت کردند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. برای جمع آوری داده های پژوهش از مقیاس تأثیر خستگی فیسک (1994) استفاده شد. داده های بدست آمده از اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس و توسط نرم افزار Spss-21 تحلیل شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که پس از مداخله آموزش شناختی-رفتاری مبتنی بر خستگی، تفاوت آماری معناداری در میانگین نمره خستگی در ابعاد جسمانی، شناختی و اجتماعی بین پرستاران گروه آزمایش با کنترل به دست آمد (0/05>P). نتیجه گیری: براساس نتایج این پژوهش می توان از آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر خستگی برای کاهش علائم خستگی (جسمانی، شناختی و اجتماعی) پرستاران استفاده نمود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عباسی، م.، و سبحانی، ر.، و پیرانی، ذ.، و زارعی، م. (1398). اثر بخشی آموزش شناختی-رفتاری مبتنی بر خستگی بر ابعاد خستگی پرستاران بخش مراقبت ویژه. آموزش پرستاری, 8(3), 39-45. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=537537



Vancouver : کپی

عباسی مسلم، سبحانی رقیقه، پیرانی ذبیح، زارعی محمدحسین. اثر بخشی آموزش شناختی-رفتاری مبتنی بر خستگی بر ابعاد خستگی پرستاران بخش مراقبت ویژه. آموزش پرستاری. 1398 [cited 2021December04];8(3):39-45. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=537537



IEEE : کپی

عباسی، م.، سبحانی، ر.، پیرانی، ذ.، زارعی، م.، 1398. اثر بخشی آموزش شناختی-رفتاری مبتنی بر خستگی بر ابعاد خستگی پرستاران بخش مراقبت ویژه. آموزش پرستاری, [online] 8(3), pp.39-45. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=537537.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 52 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی