برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاییز 1398 , دوره  14 , شماره  53 ; از صفحه 27 تا صفحه 36 .
 
عنوان مقاله: 

تدوین برنامه آموزشی ارتقای کیفیت زندگی و تعیین اثربخشی آن بر تنظیم هیجان افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دپارتمان روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
 
چکیده: 
شواهد روزافزونی وجود دارد که افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی مشکلاتی در تنظیم هیجانی دارند که ممکن است نقشی کلیدی در رشد و حفظ این اختلال داشته باشد. عده ای معتقدند کنترل واکنش های هیجانی افراد مبتلا، ممکن است مولفه ضروری در رشد افکار وسواسی باشد. هدف این پژوهش، تدوین برنامه آموزشی ارتقا کیفیت زندگی و تعیین اثربخشی آن بر تنظیم هیجان افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری – عملی بود. برای این منظور، طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل30 بیمار مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی به صورت نمونه ی در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه آموزشی در طی 11جلسه بر روی گروه آزمایشی اجرا شد. گروهها در ابتدا، انتها و دو ماه بعد از اتمام پژوهش، از نظر تنظیم هیجان مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه آموزشی موجب بهبود تنظیم هیجان در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری – عملی می شود. نتایج آزمون اندازه گیری مکرر نشان داد که این تاثیر در دوره پیگیری دو ماهه ماندگار بوده است. این پژوهش از لزوم کنترل واکنش های هیجانی (برای نمونه راهبردهای ضعیف تنظیم هیجانی) در افراد مبتلا به اختلال وسواس خمایت می کند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

جعفری فرد، ی.، و سهرابی، ف.، و برجعلی، ا.، و خانجانی، م.، و فرخی، ن. (1398). تدوین برنامه آموزشی ارتقای کیفیت زندگی و تعیین اثربخشی آن بر تنظیم هیجان افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) ), 14(53 ), 27-36. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=536246



Vancouver : کپی

جعفری فرد یزدان، سهرابی فرامرز، برجعلی احمد، خانجانی مهدی، فرخی نورعلی. تدوین برنامه آموزشی ارتقای کیفیت زندگی و تعیین اثربخشی آن بر تنظیم هیجان افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) ). 1398 [cited 2021October16];14(53 ):27-36. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=536246



IEEE : کپی

جعفری فرد، ی.، سهرابی، ف.، برجعلی، ا.، خانجانی، م.، فرخی، ن.، 1398. تدوین برنامه آموزشی ارتقای کیفیت زندگی و تعیین اثربخشی آن بر تنظیم هیجان افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) ), [online] 14(53 ), pp.27-36. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=536246.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 82 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی