برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1385 , دوره  12 , شماره  3 (41) ; از صفحه 17 تا صفحه 37 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي رابطه سبک شناختي و سبک رهبري در ميان روساي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

هدف از اين مطالعه بررسي رابطه سبك شناختي و سبك رهبري در ميان روساي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي است. در اين پژوهش در خصوص چگونگي مديريت 30 نفر از روساي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي مستقر در شهر تهران و 102 نفر از همكاران مستقيم ايشان مطالعه و به منظور گردآوري داده ها از دو پرسشنامه CSI فهرست سبك شناختي و پرسشنامه چند عاملي رهبري MLQ form 5x ويراست سوم استفاده شده است. تحليل داده هاي به دست آمده حاكي از آن است كه اغلب روساي مورد مطالعه به سبك شناختي تحليلي گرايش دارند و در بعدهاي تاثيرگذاري ايده الي و انگيزش الهام بخش [از ابعاد رهبري تحول گرا] امتياز بالا، اما در بعد ملاحظه فردي امتياز پايين كسب كرده اند؛ امتياز اكثر روساي مورد مطالعه در سبك رهبري تحول گرا پايين و متوسط و در سبك رهبري مراوده اي متوسط گزارش شده است. بين نمره سبك شناختي شهودي و بعد تاثيرگذاري ايده الي (صفات) و بين نمره سبك شناختي تحليلي با پاداش مشروط همبستگي مثبت و بين نمره سبك تحليلي و سبك رهبري رها شده همبستگي منفي مشاهده شد. به طور كلي، يافته هاي پژوهشي ضرورت تقويت ابعاد ملاحظه فردي و برانگيزندگي ذهني و نيز توجه به تقويت سبك شناختي شهودي و كل گرا را در ميان روساي دانشگاه هاي مورد مطالعه نشان داده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نورشاهی، ن.، و یمنی دوزی سرخابی، م. (1385). بررسی رابطه سبک شناختی و سبک رهبری در میان روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی, 12(3 (41)), 17-37. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=53246



Vancouver : کپی

نورشاهی نسرین، یمنی دوزی سرخابی محمد. بررسی رابطه سبک شناختی و سبک رهبری در میان روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1385 [cited 2021November29];12(3 (41)):17-37. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=53246



IEEE : کپی

نورشاهی، ن.، یمنی دوزی سرخابی، م.، 1385. بررسی رابطه سبک شناختی و سبک رهبری در میان روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی, [online] 12(3 (41)), pp.17-37. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=53246.



 

 
بازدید یکساله 142 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی