برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي وضعيت محتواي زيست محيطي موجود در کتاب هاي درسي علوم تجربي دوره آموزش عمومي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه محيط زيست، دانشکده علوم پايه، دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي
 
چکیده: 
زمينه و هدف: آموزش محيط زيست، درسي براي زندگي است. اين نکته بدين معناست که آموخته ها و اندوخته هاي زيست محيطي ما بايد به عمل تبديل شده و در زندگي روزمره و رفتار فردي و اجتماعي ما بازتاب يابد. آنچه دراين زمينه قابل تأمل است نقش و اثري است که نظام هاي آموزشي در آموزش رفتارهاي زيست محيطي از همان روزهاي آغازين آموزش رسمي از طريق محتوا و کتاب درسي بايد مدنظر قرار دهند. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسي محتواي کتاب هاي درسي علوم تجربي دوره آموزش عمومي از لحاظ توجه به معضلات زيست محيطي و حفاظت از محيط زيست است. روش بررسي: به اين منظور کتاب هاي درسي علوم تجربي 8 سال دوره آموزش عمومي در سال تحصيلي 93-92 با روش تحليل محتوا مورد بررسي قرار گرفت. يافته ها: در اين بررسي با استفاده از ابزار فهرست وارسي، تحليل محتوا که شامل هفت مؤلفه اصلي معضلات زيست محيطي (هوا، آب، خاک وصوت)، حفاظت منابع طبيعي، تفکيک زباله و بازيافت آن و نقش انسان در محيط زيست و 93 مؤلفه فرعي مورد بررسي قرار گرفت. پايايي اين ابزار توسط کارشناسان صاحب نظر1/90 درصد به دست آمده است. بحث و نتيجه گيري: نتايج نشان داد که بيش ترين توجه در کتاب علوم تجربي پايه هفتم و کم ترين توجه در کتاب علوم تجربي سوم ابتدايي نسبت به معضلات زيست محيطي شده است. به طور کلي در کتاب هاي علوم تجربي بيش ترين توجه به نقش انسان در محيط زيست وکم ترين توجه به آلودگي صوتي شده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فاضلی، ف.، و مهدوی ایکدلو، ف. (1398). بررسی وضعیت محتوای زیست محیطی موجود در کتاب های درسی علوم تجربی دوره آموزش عمومی. علوم و تکنولوژی محیط زیست, 21(1 (پیاپی 80) ), 227-243. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=532027



Vancouver : کپی

فاضلی فائزه، مهدوی ایکدلو فریده. بررسی وضعیت محتوای زیست محیطی موجود در کتاب های درسی علوم تجربی دوره آموزش عمومی. علوم و تکنولوژی محیط زیست. 1398 [cited 2021September23];21(1 (پیاپی 80) ):227-243. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=532027



IEEE : کپی

فاضلی، ف.، مهدوی ایکدلو، ف.، 1398. بررسی وضعیت محتوای زیست محیطی موجود در کتاب های درسی علوم تجربی دوره آموزش عمومی. علوم و تکنولوژی محیط زیست, [online] 21(1 (پیاپی 80) ), pp.227-243. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=532027.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 163 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی