نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

طول مدت تحصيل دانشجويان ايراني مقطع دکتراي تخصصي در بريتانيا و ايرلند در بين سال هاي 1374 و 1380

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* کرمان، بلوار جمهوری اسلامی، معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
 
چکیده: 
زمينه: در دهه 1370، با توجه به سياست توسعه اي کشور در حيطه آموزش تخصصي، جهش قابل قبولي در آموزش عالي کشور رخ داده است. جزيي از اين فرآيند و البته همسو و تقويت کننده ساير فعاليت ها، جهش قابل ملاحظه در اعزام دانشجويان مقطع دکترا به خارج از کشور بوده است. با اين وجود، شناخت وضعيت تحصيل ايشان به خصوص عوامل موثر بر موفقيت تحصيل آنها امري ضروري بوده و امکان برنامه ريزي بهتر و دقيق تر را فراهم مي نمايد.هدف: اين مطالعه با هدف بررسي طول مدت تحصيل دانشجويان بورسيه در کشورهاي بريتانيا و ايرلند در بين فارغ التحصيلان بين سال هاي 1374 تا 1380 و مقايسه طول مدت تحصيل دانشجويان علوم پزشکي با سايرين و تعيين عوامل احتمالي موثر بر آن، صورت گرفت.روش کار: کليه اطلاعات دانشجويان واجد شرايط از دفتر نمايندگي علمي ايران مستقر در لندن دريافت شد. ابتدا اطلاعات کساني که بعد از سال 1376 شروع به تحصيل نموده بودند و همچنين کساني که احتمالا نتوانسته بودند درس خود را به اتمام برسانند از مطالعه خارج شدند (جهت کاهش اثر selection bias). در نهايت اطلاعات مربوط به 988 نفر، تجزيه و تحليل شد.يافته ها: حدود 30 درصد دانشجويان بورسيه وزارت بهداشت و مابقي وابسته به وزارت علوم و يا ساير سازمان ها و دستگاه هاي کشور بودند. ميانگين مدت تحصيل دانشجويان وزارت بهداشت (42.5 ماه) و آموزش عالي (42 ماه) تفاوت آماري نداشتند (P=0.23). کمتر از 15 درصد دانشجويان توانسته بودند دوره درسي خود را در سه سال به اتمام برسانند. البته اين درصد در دانشجويان علوم پزشکي حدود 10 درصد بيش از سايرين بود. در کل پراکندگي طول مدت تحصيل در بين دانشجويان وزارت بهداشت بيشتر بود. همچنين ضرايب همبستگي بين طول مدت تحصيل با سن، تعداد فرزندان و نمره امتحان زبان قبل از اعزام به ترتيب 0.1، 0.02 و 0.17- به دست آمد که دو ضريب همبستگي آخر معني دار نبود. همچنين وسعت شهر محل تحصيل در طول مدت تحصيل در دوره دکترا بي تاثير بود.نتيجه گيري: با توجه به پايين بودن درصد دانشجوياني که طي سه سال فارغ التحصيل شده بودند به نظر مي رسد که مدت فعلي بورسيه يعني سه سال براي تحصيل در مقطع دکترا کافي نيست. از آنجايي که مدت تحصيل دانشجويان با افزايش سن زياد مي شود، لذا توصيه مي گردد تا سيستم سعي نمايد دانشجويان جوان تر را گزينش و براي ادامه تحصيل به خارج اعزام نمايد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حق دوست، ع. (1384). طول مدت تحصیل دانشجویان ایرانی مقطع دکترای تخصصی در بریتانیا و ایرلند در بین سال های 1374 و 1380 . گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), 2(1), 1-9. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=53003



Vancouver : کپی

حق دوست علی اکبر. طول مدت تحصیل دانشجویان ایرانی مقطع دکترای تخصصی در بریتانیا و ایرلند در بین سال های 1374 و 1380 . گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION). 1384 [cited 2022August14];2(1):1-9. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=53003



IEEE : کپی

حق دوست، ع.، 1384. طول مدت تحصیل دانشجویان ایرانی مقطع دکترای تخصصی در بریتانیا و ایرلند در بین سال های 1374 و 1380 . گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), [online] 2(1), pp.1-9. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=53003.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 172 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی