برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي بر افزايش يادگيري و يادداري متون درسي مختلف

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* سنندج، خیابان طالقانی، میدان سهروردی، مرکز تربیت معلم شهید مدرس
 
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسي تاثير آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي بر افزايش يادگيري و يادداري سه نوع درس مطالعات اجتماعي، فيزيك و زبان انگليسي سال اول متوسطه بود.
روش: از روش نيمه تجربي و طرح گسترش يافته گروه هاي كنترل نابرابر استفاده شد. آزمودني ها 270 دانش آموز پسر سال اول دبيرستان بودند كه به وسيله معلمانشان انتخاب
و در قالب دو گروه آزمايشي و يك گروه كنترل در هر درس (در مجموع شش گروه آزمايشي و سه گروه كنترل) به صورت تصادفي نامگذاري شدند. طي 10 جلسه به گروه آزمايشي اول راهبردهاي شناختي و به گروه آزمايشي دوم راهبردهاي فراشناختي آموزش داده شد. گروه كنترل در زمينه مشاهدات مربوط به اجراي پيش آزمون ها، پس آزمون ها و آزمون هاي نگهداري (پس از يك ماه) با دو گروه آزمايشي مقايسه گرديد. اثرمندي آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي به طور جداگانه براي متون آسان و دشوار درس ها بنا به تشخيص معلمان بررسي شد.
يافته ها: آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي تقريبا در تمام موارد بر درس مطالعات اجتماعي موثر بود و موجب افزايش عملكرد تحصيلي يادگيرندگان هم در افزايش يادگيري و هم در افزايش يادداري شد. آموزش
راهبردهاي شناختي در درس فيزيك از آموزش راهبردهاي فراشناختي موثرتر بود. آموزش اين راهبردها در درس زبان انگليسي تاثير قابل توجهي نداشت.
نتيجه گيري: آموزش راهبردهاي شناختي و فراشناختي به يادگيرندگان در افزايش ميزان يادگيري و يادداري درس ها تاثير قابل توجهي دارد و لذا معلمان بايد در آموزش اين راهبردها به يادگيرندگان به ويژه افراد ضعيف، بكوشند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ملکی، ب. (1384). تاثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری متون درسی مختلف. تازه های علوم شناختی, 7(3 (مسلسل 27)), 42-50. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=52824



Vancouver : کپی

ملکی بهرام. تاثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری متون درسی مختلف. تازه های علوم شناختی. 1384 [cited 2021October28];7(3 (مسلسل 27)):42-50. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=52824



IEEE : کپی

ملکی، ب.، 1384. تاثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری متون درسی مختلف. تازه های علوم شناختی, [online] 7(3 (مسلسل 27)), pp.42-50. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=52824.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 546 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی