نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

پذيرش دانش آموزان كم توان جسمي توسط دانش آموزان عادي در مدارس تلفيقي شهر تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، اوین، دانشگاه علوم بهزیستی توانبخشی
 
چکیده: 
هدف: جداسازي كودكان كم توان از جامعه عادي، علاوه بر تحميل هزينه هاي گزاف بر جوامع، لطمات و مشكلات عاطفي زيادي بر اين كودكان وارد مي كند و موجب رشد نيافتگي بسياري از قابليت ها و كاهش قدرت تطابق آنان با محيط عادي مي­گردد. بنابراين چند دهه اي است كه روش تلفيق يا يكپارچه سازي در آموزش و پرورش مدنظر قرار گرفته است. در ايران نيز آموزش و پرورش تلفيقي براي دانش آموزان با اختلالات بينايي، شنيداري و جسمي - حركتي شروع شده، اما تاكنون در مورد ميزان مقبوليت و پذيرش آنان از طرف دانش آموزان عادي مطالعه گسترده اي نشده است. روش: 502 دانش آموز عادي از دبستان هاي تلفيقي و 120 دانش آموز از دبستان هاي عادي شهر تهران، در مقاطع سوم تا پنجم به كمك نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند و ميزان پذيرش آنان با استفاده از پرسشنامه «مقياس پذيرش» تعيين و سپس اطلاعات به دست آمده تجزيه و تحليل گرديد. يافته ها: دانش آموزان كم شنواي مدارس تلفيقي و غير تلفيقي نسبت به دانش آموزان جسمي - حركتي بيشتر مورد پذيرش دانش آموزان عادي قرار مي گيرند، و در مجموع اين پذيرش در مدارس تلفيقي بيشتر از مدارس غير تلفيقي است. همچنين ميزان پذيرش كودكان كم شنوا در ميان دانش آموزان پسر بسيار بيشتر از دانش آموزان دختر است. نتيجه گيري: به نظر مي رسد روش تلفيق براي كودكاني كه داراي كم تواني، به ويژه كم توانايي­هاي خفيف مانند كم شنوايي هستند مفيد بوده و در ارتقاي وضعيت تحصيلي، سازگاري با افراد عادي، عادي سازي حضور در جامعه، و شناخت و توجه نسبت به نيازهاي خاص آنان، بسيار موثر است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عدل، ف.، و بیگلریان، ا.، و ادیب سرشکی، ن.، و صدرالسادات، س. (1385). پذیرش دانش آموزان کم توان جسمی توسط دانش آموزان عادی در مدارس تلفیقی شهر تهران. تازه های علوم شناختی, 8(2 (مسلسل 30)), 66-70. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=52705



Vancouver : کپی

عدل فروع الدین، بیگلریان اکبر، ادیب سرشکی نرگس، صدرالسادات سیدجلال الدین. پذیرش دانش آموزان کم توان جسمی توسط دانش آموزان عادی در مدارس تلفیقی شهر تهران. تازه های علوم شناختی. 1385 [cited 2022July06];8(2 (مسلسل 30)):66-70. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=52705



IEEE : کپی

عدل، ف.، بیگلریان، ا.، ادیب سرشکی، ن.، صدرالسادات، س.، 1385. پذیرش دانش آموزان کم توان جسمی توسط دانش آموزان عادی در مدارس تلفیقی شهر تهران. تازه های علوم شناختی, [online] 8(2 (مسلسل 30)), pp.66-70. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=52705.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 638 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی