برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

آسیب شناسی برنامه درسی انشاء در پایه ششم دوره تحصیلی ابتدایی

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد
 
چکیده: 
هدف پژوهش حاضر، آسیب شناسی برنامه درسی انشاء پایه ششم دوره تحصیلی ابتدایی بود. در این راستا، سه بعد مشکلات ساختاری، مشکلات اجرایی و مشکلات تدریس انشاء مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش زمینه یابی با دو رویکرد کمّی و کیفی تعیین شد. جامعه آماری، تمامی دانش آموزان پایه ششم شهر یزد بودند که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 369 نفر به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن تایید شد. به منظور تحلیل داده های کمَی، از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر، آزمون کرویت ماچلی، آزمون اثرات بین آزمودنی ها، آزمون مقایسه چندگانه و آزمون تحلیل واریانس رتبه ای فریدمن استفاده شد. همچنین برای تحلیل داده های کیفی، از روش کدگذاری استفاده شد. یافته ها نشان داد که مهم ترین مشکلات برنامه درسی انشاء به ترتیب شامل مشکلات ساختاری با میانگین رتبه (08/2)، مشکلات تدریس با میانگین رتبه (06/2) و مشکلات اجرایی با میانگین رتبه (86/1) است. همچنین مهم ترین مشکلات در بعد ساختاری به ترتیب شامل ضعف اطلاعات عمومی، عدم مهارت در نوشتن جملات شروع انشاء و عدم مهارت در تقسیم بندی انشاء به بخش های شروع، متن و نتیجه گیری بود. به علاوه، در بعد مشکلات اجرایی، مهم ترین چالش ها شامل آزاد نبودن موضوعات انشاء، عدم آرامش و تمرکز در تفکر، فقدان جذابیت کلاس انشاء و اهمیت نداشتن این درس برای دانش آموزان بود. همچنین، در بعد مشکلات تدریس، مهم ترین چالش ها شامل انتخاب موضوعات کلیشه ای و یکنواخت از سوی معلمان، عدم توجه به گسترش فرهنگ کتاب خوانی و عدم آگاهی دانش-آموزان از اهداف درس انشاء بود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کیان، م.، و عابدینی، ن.، و زندوانیان نائینی، ا. (1397). آسیب شناسی برنامه درسی انشاء در پایه ششم دوره تحصیلی ابتدایی. مطالعات آموزش و آموزشگاهی, 7(18 ), 99-122. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=514634



Vancouver : کپی

کیان مریم، عابدینی نجمه، زندوانیان نائینی احمد. آسیب شناسی برنامه درسی انشاء در پایه ششم دوره تحصیلی ابتدایی. مطالعات آموزش و آموزشگاهی. 1397 [cited 2021November30];7(18 ):99-122. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=514634



IEEE : کپی

کیان، م.، عابدینی، ن.، زندوانیان نائینی، ا.، 1397. آسیب شناسی برنامه درسی انشاء در پایه ششم دوره تحصیلی ابتدایی. مطالعات آموزش و آموزشگاهی, [online] 7(18 ), pp.99-122. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=514634.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 201 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی