برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

شناسایی و رواسنجی مولفه های تربیت شهروند جهانی از نظر صاحب نظران: یک پژوهش آمیخته

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
 
چکیده: 
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین مولفه های تربیت شهروند جهانی ازنظر صاحب نظران بود که با رویکرد ترکیبی آمیخته اکتشافی انجام شده است. در بخش کیفی روش تحلیل مضمون و در بخش کمی تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی استفاده شد. مشارکت کنندگان بالقوه بخش کیفی، متخصصان جهانی شدن و آموزش عالی دارای تخصص علمی یا تجربه عملی بودند که با روش نمونه گیری هدفمند از نوع نظری 15 نفر به عنوان مشارکت کننده انتخاب شدند. نتیجه تحلیل داده ها در بخش کیفی منجر به شناسایی 47 مضمون پایه در زمینه تربیت شهروند جهانی گردید که در قالب 7 مضمون (تربیت شهروند اخلاق مدار، تربیت شهروند متعهد به مشارکت مدنی و مسئولیت پذیری، تربیت شهروند متعهد به صلح و مسالمت جویی، تربیت شهروند متعهد به محیط زیست، تربیت شهروند با هویت جهانی، تربیت شهروند با صلاحیت جهانی، تربیت شهروند با توانایی علمی عملی)، سازمان دهی شدند. یافته های حاصل از داده های بخش کمی، نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مضمون های 47گانه احصاء شده در 7 مضمون سازمان دهنده استخراج شده دارای بار عاملی کافی جهت پیش بینی ابزار اندازه گیری تربیت شهروند جهانی است. در بخش کمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) دانشگاه های سمنان و شیراز جامعه آماری را تشکیل دادند. که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 194 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه تدوین شده در مرحله کیفی پژوهش استفاده شد. در این بخش، برای سنجش روایی پرسش نامه از تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی و برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که این پرسش نامه به لحاظ کمی از روایی و پایایی لازم برخوردار است، در نتیجه مقیاس نهایی با 7 عامل و 47 نشانگر مورد تایید قرار گرفت و ابزاری جهت سنجش تربیت شهروند جهانی معرفی شد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

جعفری، س. (1398). شناسایی و رواسنجی مولفه های تربیت شهروند جهانی از نظر صاحب نظران: یک پژوهش آمیخته. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز), 11(2 (پیاپی 2-77) ), 153-174. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=514327



Vancouver : کپی

جعفری سکینه. شناسایی و رواسنجی مولفه های تربیت شهروند جهانی از نظر صاحب نظران: یک پژوهش آمیخته. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز). 1398 [cited 2021September27];11(2 (پیاپی 2-77) ):153-174. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=514327



IEEE : کپی

جعفری، س.، 1398. شناسایی و رواسنجی مولفه های تربیت شهروند جهانی از نظر صاحب نظران: یک پژوهش آمیخته. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز), [online] 11(2 (پیاپی 2-77) ), pp.153-174. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=514327.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 112 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی