برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

فرهنگ خواندن مدارس ابتدایی سنندج: پژوهشی آمیخته

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان
 
چکیده: 
مقدمه نهادینه شدن رفتار خواندن تحت تاثیر عوامل مختلف است. مقطع ابتدایی یکی از حساس ترین مراحل ایجاد مهارت خواندن و به کارگیری آن است. فرهنگ خواندن آموزشگاه در سه لایه سطحی، کم عمق و عمیق باید حامی و تقویت کننده انگیزه و ایجاد نگرش اهمیت خواندن و کاربرد آن در دانش آموزان باشد. اما بررسی عمیق و همه جانبه در زمینه نوع فرهنگ خواندن مدارس در ایران تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. هدف این پژوهش، بررسی چگونگی مدیریت فرهنگ خواندن در مدارس ابتدایی شهر سنندج است. روش شناسی این پژوهش کاربردی که به صورت آمیخته درهم تنیده انجام شد، از چند بعد کتابخانه های آموزشگاهی مقطع ابتدایی ناحیه یک آموزش و پرورش سنندج را مورد بررسی قرار داد. ابزارهای گردآوری داده ها توسط پژوهشگران ساخته شد (چک لیست مشاهده نمادهای محیطی، پرسشنامه بررسی تجارب خواندن دانش آموزان، پرسشنامه نگرش مدیران و معلمان درباره خواندن، و سناریوی موقعیت های واقعی که معلمان باید پاسخ می دادند). یافته ها محیط فیزیکی آموزشگاه از نظر نمادهای خواندن؛ روابط و رفتار معلمان و مدیران و اولیا برای ارائه الگویی که اهمیت خواندن را به دانش آموزان القا کند، ضعیف ارزیابی شد. معلمان و مدیران از نظر اهمیت خواندن، باور قوی دارند. اقدام عملی قابل قبول مبتنی بر فعالیت خواندن از سوی معلمان و مدیران ارائه نشد. این نشان دهنده ناتوانی در برقرار ارتباط بین لایه پارادایم، و باور با لایه رفتاری فرهنگ است. نتیجه گیری مدارس مورد بررسی به صورت آگاهانه و هدفمند فرهنگی را که حامی خواندن باشد، فراهم ننموده اند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حسینی، س.، و طاهری، س.، و شیربگی، ن. (1398). فرهنگ خواندن مدارس ابتدایی سنندج: پژوهشی آمیخته. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی), 9(1 (پیاپی 17) ), 309-329. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=514256



Vancouver : کپی

حسینی سیدمهدی، طاهری ساهره، شیربگی ناصر. فرهنگ خواندن مدارس ابتدایی سنندج: پژوهشی آمیخته. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی). 1398 [cited 2021September20];9(1 (پیاپی 17) ):309-329. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=514256



IEEE : کپی

حسینی، س.، طاهری، س.، شیربگی، ن.، 1398. فرهنگ خواندن مدارس ابتدایی سنندج: پژوهشی آمیخته. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی), [online] 9(1 (پیاپی 17) ), pp.309-329. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=514256.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 67 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی