برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1398 , دوره  35 , شماره  1 (پیاپی 137) ; از صفحه 129 تا صفحه 148 .
 
عنوان مقاله: 

تبيين شکاف ميان برنامه هاي درسي قصد شده، اجرا شده و کسب شده دوره ي اول متوسطه و ارائه راهکارهاي عملياتي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم انساني، دانشگاه اراک
 
چکیده: 
پژوهش حاضر با هدف شناسايي عوامل ايجاد شکاف ميان بين سه برنامه درسي قصدشده، اجرا شده و کسب شده در دوره ي اول متوسطه صورت گرفته است و از نوع توصيفي ميداني و مطالعه اسنادي است. نمونه آماري دو گروه 30 و 50 نفري از برنامه ريزا ندرسي و افراد صاحب نظر و ده گزارش ارزشيابي از برنامه هاي درسي دوره اول متوسطه بوده که در پنج سال اخير به اجرا درآمده است. براي گردآوري اطلاعات از پرسشنامه و مطالعه کتابخانه اي و براي تجزيه و تحليل داده ها از آمار توصيفي و استنباطي استفاده شده است. يافته ها نشان داده که به منظور کاهش شکاف ميان سه برنامه درسي قصد شده، اجرا شده و کسب شده، ضروري است راهکارهاي زير از سوي برنامه ريزان درسي به کار گرفته شوند: در بعد برنامه درسي قصد شده، متناسب سازي برنامه هاي درسي با رشد سني و عقلاني دانش آموزان، تبيين جنبه هاي کاربردي محتوا، توجه به باورهاي اعتقادي، اجتماعي و فرهنگي و ارزشهاي حاکم بر جامعه و پرهيز از مفاهيم بسيار انتزاعي و بسيار دشوار مي تواند کارساز باشد. در بعد برنامه درسي اجرا شده، گسترش دوره هاي ضمن خدمت (حضوري و مجازي) و ارتقاي کيفيت آنها و اختصاص دادن زمان کافي براي تبيين برنامه جديد و توجه به تربيت معلمان واجد صلاحيت در دروسي که نياز به معلم متخصص دارند، در اولويت قرار گيرد. در بعد برنامه درسي کسب شده، آشنا کردن معلمان با شيوه ها و اصول ارزشيابي در طراحي سؤالات مفهومي و استاندارد با توجه به تفاوتهاي فردي دانش آموزان مي تواند در يادگيري موضوعات درسي مؤثر باشد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

جمالی فر، م.، و هاشمی مقدم، س.، و عابدی کرجی بان، ز.، و فقیهی، ع. (1398). تبیین شکاف میان برنامه های درسی قصد شده, اجرا شده و کسب شده دوره ی اول متوسطه و ارائه راهکارهای عملیاتی. تعلیم و تربیت, 35(1 (پیاپی 137) ), 129-148. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=513413



Vancouver : کپی

جمالی فر محمدعلی، هاشمی مقدم سیدشمس الدین، عابدی کرجی بان زهره، فقیهی علیرضا. تبیین شکاف میان برنامه های درسی قصد شده, اجرا شده و کسب شده دوره ی اول متوسطه و ارائه راهکارهای عملیاتی. تعلیم و تربیت. 1398 [cited 2021October16];35(1 (پیاپی 137) ):129-148. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=513413



IEEE : کپی

جمالی فر، م.، هاشمی مقدم، س.، عابدی کرجی بان، ز.، فقیهی، ع.، 1398. تبیین شکاف میان برنامه های درسی قصد شده, اجرا شده و کسب شده دوره ی اول متوسطه و ارائه راهکارهای عملیاتی. تعلیم و تربیت, [online] 35(1 (پیاپی 137) ), pp.129-148. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=513413.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 79 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی