نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسی تجارب زیسته تعلل ورزی تحصیلی در دانش آموزان متوسطه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
 
چکیده: 
تعلل ورزی تحصیلی پدیده ی پیچیده ای است و با وجود پژوهش های متعدد هنوز در خصوص مؤلفه های آن در بین صاحب نظران توافق حاصل نشده است. پژوهش حاضر با هدف کشف عوامل زمینه ای، فرایندی و پیامدی تعلل ورزی انجام شد. در پژوهش فعلی از روش نظریه زمینه ای ویرایش کوربین و اشتراوس (2008) استفاده شد. 30 نفر از دانش آموزان پایه سوم دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 96-95 به روش نمونه گیری هدف مند و نظری انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، مصاحبه های نیمه سازمان یافته اجرا شد. در طی این فرایند کدگذاری باز و محوری انجام گرفت و طبقات مربوط در الگوی پارادایمی یعنی زمینه، فرایند و پیامد مشخص شدند. سپس در مرحله ی کدگذاری انتخابی، طبقه ی مرکزی یا مضمون اصلی پژوهش استخراج گردید. یافته های پژوهش 12 مضمون اصلی و 33 مضمون فرعی را بر اساس الگوی پارادایمی مشخص ساخت. در حوزه ی زمینه، ساختار نظام آموزشی، عوامل مربوط به معلم، همسالان، تکلیف، والدین و صفات فردی؛ در فرایند، ضعف در برنامه ریزی و مدیریت زمان، ذهن آگاهی پایین و تأخیر در انجام تکلیف و در نهایت پیامدهای تحصیلی و عاطفی استخراج شدند. طبقه ی مرکزی استخراج شده نگرش ابزاری به یادگیری بود. طبقه مرکزی زمینه را به فرایند ارتباط داده و پیامدهای تعلل ورزی را قابل درک تر می سازد. نتایج این مطالعه مؤلفه های مربوط به تعلل ورزی تحصیلی را در چارچوب نظریه زمینه ای مشخص ساخت. بر اساس این الگو، پیشنهادهایی در حوزه های مختلف برای مسئولان نظام آموزشی، معلمان، والدین و دانش آموزان ارائه شده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

واحدی، ش.، و فتحی آذر، ا.، و ادیب، ی.، و قره آغاجی، س. (1397). بررسی تجارب زیسته تعلل ورزی تحصیلی در دانش آموزان متوسطه. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی), 6 (سال 25)(1 ), 127-144. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=513253



Vancouver : کپی

واحدی شهرام، فتحی آذر اسکندر، ادیب یوسف، قره آغاجی سعید. بررسی تجارب زیسته تعلل ورزی تحصیلی در دانش آموزان متوسطه. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی). 1397 [cited 2022May29];6 (سال 25)(1 ):127-144. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=513253



IEEE : کپی

واحدی، ش.، فتحی آذر، ا.، ادیب، ی.، قره آغاجی، س.، 1397. بررسی تجارب زیسته تعلل ورزی تحصیلی در دانش آموزان متوسطه. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی), [online] 6 (سال 25)(1 ), pp.127-144. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=513253.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 89 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی