برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1398 , دوره  1 , شماره  4 ; از صفحه 73 تا صفحه 89 .
 
عنوان مقاله: 

بررسی کج فهمی های رایج دانش آموزان در مفاهیم مرتبط با پیوندهای شیمیایی

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران
 
چکیده: 
کج فهمی به ساختار دانشی اطلاق می شود که در بافت های گوناگون فعّال می شود و در مقابل تغییر مقاوم است. به عبارت دیگر هر نوع ایراد علمی در ساختار دانشی فرد را کج فهمی می نامند. کج فهمی به تصوّرات قبلی، افکار و باورهای غیرعلمی، و مفاهیم درهم اشاره می کند و حالتی را نشان می دهد که در آن عقاید دانش آموزان با تفسیر علمی مدرن کاملاً مغایر است. امروزه کج فهمی دانش آموزان در دروس مختلف، تهدیدی مهمّ در فرایند کلی یاددهی-یادگیری در سطح مدرسه یا دانشگاه است. کج فهمی ها طیفی گسترده از مفاهیم علمی را در بر می گیرد. کج فهمی ها نه تنها در شیمی، بلکه در سایر رشته ها در همه ی سطوح مسبّب مشکلات عمده مربّیان علوم، محقّقان علمی، معلّمان و دانش آموزان هستند. بنابر این نه تنها پی بردن به کج فهمی دانش آموزان از مفاهیم شیمی، امری حیاتی است، بلکه تغییر دیدگاه آنها چالش اصلی معلّمان نیز هست. بر همین اساس در مقاله ی حاضر به بررسی مروری کج فهمی های رایج دانش آموزان در مورد مفهوم پیوندهای شیمیایی پرداخته شده و به برخی از عوامل مؤثّر در ایجاد این نوع کج فهمی ها و دسته بندی دلایل موجود اشاره شده و برخی راهکارها و پیشنهادهایی راجع به حلّ این معضل ارائه شده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عظمت، ج.، و خدایی، ع. (1398). بررسی کج فهمی های رایج دانش آموزان در مفاهیم مرتبط با پیوندهای شیمیایی. پژوهش در آموزش شیمی, 1(4 ), 73-89. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=513002



Vancouver : کپی

عظمت جعفر، خدایی علیرضا. بررسی کج فهمی های رایج دانش آموزان در مفاهیم مرتبط با پیوندهای شیمیایی. پژوهش در آموزش شیمی. 1398 [cited 2021September22];1(4 ):73-89. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=513002



IEEE : کپی

عظمت، ج.، خدایی، ع.، 1398. بررسی کج فهمی های رایج دانش آموزان در مفاهیم مرتبط با پیوندهای شیمیایی. پژوهش در آموزش شیمی, [online] 1(4 ), pp.73-89. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=513002.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 723 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی