برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهمن 1398 , دوره  18 , شماره  83 ; از صفحه 2193 تا صفحه 2201 .
 
عنوان مقاله: 

مقایسه اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش-تعهد بر همجوشی شناختی، کیفیت زندگی و اضطراب دانش آموزان مبتلا به دیابت

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
 
چکیده: 
زمینه اضطراب از عواملی است که باعث به وجود آمدن مشکلاتی در همجوشی شناختی و کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت می شود. اما مسئله اصلی اینست که آیاگروه درمانی مبتنی بر پذیرش-تعهد بر همجوشی شناختی، کیفیت زندگی و اضطراب دانشر آموزان مبتلا به دیابت تاثیر دارد؟ هدف مقایسه اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر همجوشی شناختی، کیفیت زندگی و اضطراب دانش آموزان مبتلا به دیابت بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مبتلا به دیابت شهر زاهدان تشکیل دادند. و نمونه پژوهش شامل 30 آزمودنی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند و به طور گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند سپس گروه آزمایش از طریق پروتکل مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد (قمیان و شعیری، 1393) 8 جلسه مداخله دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه همجوشی شناختی گیلاندرز و همکاران (2014)، مقیاس تجدیدنظرشده اضطراب آشکار کودکان رینولدر و ریچموند (1978) و پرسشنامه کیفیت زندگی نوجوانان ایتگرسول و مارور (2004) مبتلا به دیابت بودند. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته ها نتایج نشان داد گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در مقایسه با گروه گواه موجب بهبود همجوشی، کیفیت زندگی و اضطراب شده است (0/05P<). این نتایج در مرحله پیگیری تداوم داشته است. نتیجه گیری درمان های روانشناختی مبتنی بر پذیرش و تعهد از طریق ایجاد تعهد درونی در افراد می توانند به بهبود علائم روانشناختی کمک کنند و پیامدهای روانی بیماری های جسمانی را کاهش دهند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کیخا، ح.، و فرنام، ع.، و جناآبادی، ح. (1398). مقایسه اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش-تعهد بر همجوشی شناختی, کیفیت زندگی و اضطراب دانش آموزان مبتلا به دیابت. مجله علوم روانشناختی, 18(83 ), 2193-2201. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=511552



Vancouver : کپی

کیخا حبیب، فرنام علی، جناآبادی حسین. مقایسه اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش-تعهد بر همجوشی شناختی, کیفیت زندگی و اضطراب دانش آموزان مبتلا به دیابت. مجله علوم روانشناختی. 1398 [cited 2021September26];18(83 ):2193-2201. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=511552



IEEE : کپی

کیخا، ح.، فرنام، ع.، جناآبادی، ح.، 1398. مقایسه اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش-تعهد بر همجوشی شناختی, کیفیت زندگی و اضطراب دانش آموزان مبتلا به دیابت. مجله علوم روانشناختی, [online] 18(83 ), pp.2193-2201. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=511552.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 64 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی