برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1398 , دوره  7 , شماره  2 ; از صفحه 21 تا صفحه 36 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر شیوه های حل مساله در دانشجویان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد تهران شمال، تهران، ایران
 
چکیده: 
هدف: این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر شیوه های حل مساله در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال 1396 انجام شد. روش: روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری شامل 60 نفر از دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی حسابداری بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل همتاسازی شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش تفکر انتقادی قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه حل مسئله کسیدی و لانگ (1996) استفاده شد. داده های گردآوری شده حاصل از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس و t وابسته) و با استفاده از نرم افزار SPSS-V22 تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد آموزش تفکر انتقادی بر مهارت حل مساله در بین دانشجویان موثر است و پایداری آن در طول زمان نیز ماندگار بوده است. نتیجه گیری: نتیجه آموزش تفکرانتقادی، ترکیب توانایی های دانشجو است که این نیز به ارتقای توانایی در حل مساله خواهد انجامید. بنابراین می توان اذعان داشت که با رشد و پیشرفت سطوح تفکرانتقادی به عنوان توانمندی و قابلیتی اثرگذار بر حل مساله، توانایی حل مساله نیز در دانشجویان ارتقا خواهد یافت. لذا توجه به آموزش تفکر انتقادی در افزایش توانایی حل مساله دانشجویان از ضرورت های این تحقیق محسوب گردیده و برگزاری دوره هایی در این خصوص در مراکز آموزشی، به ویژه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی توصیه می شود. یافته ها: یافته ها نشان داد آموزش تفکر انتقادی بر مهارت حل مساله در بین دانشجویان موثر است و پایداری آن در طول زمان نیز ماندگار بوده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

احمدبیگی، ف.، و احقر، ق.، و ایمانی نایینی، م. (1398). اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر شیوه های حل مساله در دانشجویان. تدریس پژوهی, 7(2 ), 21-36. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=510887



Vancouver : کپی

احمدبیگی فاطمه، احقر قدسی، ایمانی نایینی محسن. اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر شیوه های حل مساله در دانشجویان. تدریس پژوهی. 1398 [cited 2021November27];7(2 ):21-36. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=510887



IEEE : کپی

احمدبیگی، ف.، احقر، ق.، ایمانی نایینی، م.، 1398. اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر شیوه های حل مساله در دانشجویان. تدریس پژوهی, [online] 7(2 ), pp.21-36. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=510887.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 125 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی