برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1399 , دوره  20 , شماره  1 ; از صفحه 87 تا صفحه 98 .
 
عنوان مقاله: 

تنظیم شناختی هیجان و مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص (ریاضی، خواندن و نوشتن)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
 
چکیده: 
هدف مطالعه ی حاضر، بررسی تنظیم شناختی هیجان و مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص (ریاضی، خواندن و نوشتن) بود. از میان جامعه آماری دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی (7 تا 12 سال) از سال 1395 تا 1397 شهر همدان و اراک، 120 کودک (30 نفر مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی، 30 نفر مبتلا به اختلال یادگیری خواندن، 30 نفر مبتلا به اختلال یادگیری نوشتن و 30 نفر کودک بودن اختلال یادگیری به روش نمونه گیری هدفمند و لحاظ کردن ملاک های ورود و خروج به پژوهش انتخاب شدند. از ابزارهای فهرست اختلال های خواندان، آزمون ریاضی ایران کی مت، پرسشنامه مشکلات رفتاری کانرز فرم کوتاه والدین و پرسشنامه ی تنظیم شناختی هیجان نسخه کودکان برای ارزیابی آزمودنی ها استفاده شد. نتایج نشان داد که هر سه گروه دارای اختلالات یادگیری در مقایسه با گروه بهنجار، با تفاوت معناداری از میزان کمتر راهبرهای مثبت تنظیم هیجان و میزان بیشتر راهبرهای منفی تنظیم هیجان و مشکلات رفتاری برخوردار بودند، همچنین نتایج نشان داد که اختلال خواندن در مقایسه با دو گروه اختلالات ریاضی و نوشتن از میزان بیشتر راهبردهای منفی تنظیم هیجان و مشکلات رفتاری همراه بود. یافته های این مطالعه شواهدی بر مشکلات تنظیم هیجانی و رفتاری دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری فراهم می کند. بنابراین لازم است در جهت بهبود و اصلاح این مشکلات برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

علی پور، ف.، و نجاتی، و.، و دهرویه، ش.، و مرادعلیان، ف.، و بداقی، ا. (1399). تنظیم شناختی هیجان و مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص (ریاضی, خواندن و نوشتن). کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی), 20(1 ), 87-98. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=510400



Vancouver : کپی

علی پور فرشید، نجاتی وحید، دهرویه شهربانو، مرادعلیان فاطمه، بداقی الهه. تنظیم شناختی هیجان و مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص (ریاضی, خواندن و نوشتن). کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی). 1399 [cited 2021September24];20(1 ):87-98. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=510400



IEEE : کپی

علی پور، ف.، نجاتی، و.، دهرویه، ش.، مرادعلیان، ف.، بداقی، ا.، 1399. تنظیم شناختی هیجان و مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص (ریاضی, خواندن و نوشتن). کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی), [online] 20(1 ), pp.87-98. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=510400.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 387 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی