نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1398 , دوره  12 , شماره  29 ; از صفحه 199 تا صفحه 210 .
 
عنوان مقاله: 

آموزش همزمان و ترکیبی دروس پایه معماری، عامل موثر بر ارتقاء انگیزش تحصیلی دانشجویان، مورد مطالعاتی: محتوای درس هندسه کاربردی

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
 
چکیده: 
با توجه به آموزش متفرقه و پراکنده دروس پیش نیاز طراحی در رشته معماری و عدم هماهنگی اساتید با یکدیگر و انتخاب سلیقه ای نوع تمرین های دروس پیش نیاز طراحی، شاهد مشکلاتی در فرآیند طراحی معماری می باشیم، که نتیجه آن بی انگیزگی در دانشجویان می باشد. انگیزش از جمله مفاهیم رایج در مسائل آموزشی است. وقتی در سیستم آموزشی مشکلاتی همچون افت تحصیلی رخ می دهد، از انگیزه یادگیرنده به عنوان یکی از علل مهم آن یاد می شود. از سال 1378 با تغییر مقطع از کارشناسی ارشد پیوسته به کارشناسی پیوسته، وضعیت آموزش معماری دستخوش دگرگونی هایی گردید و درس ترکیب یک به درس هایی مانند: هندسه کاربردی، کارگاه مصالح ساخت و درک و بیان محیط تفکیک شد. هدف از این مقاله، بررسی تأثیر روش های تدریس آتلیه ای (ترکیبی و تفکیکی) بر میزان انگیزه تحصیلی دانشجویان معماری می باشد. در این پژوهش، از روش ترکیبی بهره گرفته شد. بدین صورت که تمرین آموزش ترسیم پلان و مقطع پله دو طرفه در درس هندسه کاربردی، با دو شیوه ترکیبی (آموزش همزمان دروس پایه) و تفکیکی (آموزش مستقل دروس پایه) در نظر گرفته شد، جامعه آماری در این پژوهش، دو گروه 18 نفری از دانشجویان نیمسال اول دانشگاه آزاد ارومیه بوده و برای گردآوری اطلاعات کمی از پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی دانشجویان والرند، استفاده شد و گردآوری داده های کیفی از طریق مشاهده آثار دانشجویان و مصاحبه با دانشجویان و اساتید معماری انجام شد. تجزیه تحلیل داده های کمی از طریق آزمون T دو نمونه ای مستقل و تجزیه و تحلیل داده های کیفی مبتنی بر نظریه زمینه ای بوده و در نهایت نوعی فرااستنباط صورت می گیرد. نتایج بحث حاکی از این است که آموزش دروس پایه از جمله درس هندسه کاربردی در رشته معماری با استفاده از روش ترکیبی و همزمان باعث افزایش علاقه مندی و ارتقاء انگیزه درونی و بیرونی دانشجویان معماری شده و در نتیجه کیفیت آموزش ارتقاء می یابد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مطیعی، ب.، و مهدی زاده سراج، ف.، و بایزیدی، ق. (1398). آموزش همزمان و ترکیبی دروس پایه معماری, عامل موثر بر ارتقاء انگیزش تحصیلی دانشجویان, مورد مطالعاتی: محتوای درس هندسه کاربردی. معماری و شهرسازی آرمان شهر, 12(29 ), 199-210. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=509524



Vancouver : کپی

مطیعی بابک، مهدی زاده سراج فاطمه، بایزیدی قادر. آموزش همزمان و ترکیبی دروس پایه معماری, عامل موثر بر ارتقاء انگیزش تحصیلی دانشجویان, مورد مطالعاتی: محتوای درس هندسه کاربردی. معماری و شهرسازی آرمان شهر. 1398 [cited 2022August18];12(29 ):199-210. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=509524



IEEE : کپی

مطیعی، ب.، مهدی زاده سراج، ف.، بایزیدی، ق.، 1398. آموزش همزمان و ترکیبی دروس پایه معماری, عامل موثر بر ارتقاء انگیزش تحصیلی دانشجویان, مورد مطالعاتی: محتوای درس هندسه کاربردی. معماری و شهرسازی آرمان شهر, [online] 12(29 ), pp.199-210. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=509524.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 119 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی