برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
 
چکیده: 
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در پیش بینی سرزندگی تحصیلی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری پژوهش را کلّیه ی دانش آموزان دوره ی متوسطه-ی اول شهر اردبیل در سال تحصیلی 95-1396 تشکیل می دادند که از میان آن ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 230 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت پرسشنامه ی 223 دانش آموز قابل تحلیل بود. از پرسشنامه ی کیفیت زندگی در مدرسه، پرسشنامه ی خودتنظیمی تحصیلی و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی برای جمع آوری داده ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین کیفیت زندگی در مدرسه (و مؤلفه های آن) و خود تنظیمی تحصیلی (و مؤلفه های آن) با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان رابطه ی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 57 درصد از کل واریانس سرزندگی تحصیلی براساس کیفیت زندگی در مدرسه و خود تنظیمی تحصیلی قابل پیش بینی است که متغیر کیفیت زندگی در مدرسه سهم بیشتری داشت. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که کیفیت زندگی در مدرسه و خود تنظیمی تحصیلی از متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کیانی، ا.، و کریمیان پور، غ. (1398). نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانش آموزان. روانشناسی مدرسه, 8(1 (پیاپی 29) ), 173-191. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=509066



Vancouver : کپی

کیانی احمدرضا، کریمیان پور غفار. نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانش آموزان. روانشناسی مدرسه. 1398 [cited 2022January28];8(1 (پیاپی 29) ):173-191. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=509066



IEEE : کپی

کیانی، ا.، کریمیان پور، غ.، 1398. نقش کیفیت زندگی در مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانش آموزان. روانشناسی مدرسه, [online] 8(1 (پیاپی 29) ), pp.173-191. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=509066.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 178 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی