برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1398 , دوره  16 , شماره  36 ; از صفحه 223 تا صفحه 243 .
 
عنوان مقاله: 

جايگاه مدارس در کيفيت آموزش ولايت قهستان (از سلجوقي تا صفويه)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
قهستان منطقه ايي است در جغرافياي تاريخي ايران زمين که پيوندي عظيم و ناگسستني با خراسان بزرگ دارد. گرچه که، امروزه بخش عمده ايي آن را خراسان جنوبي ناميده اند و برخي نواحي شمالي آن نيز جزء خراسان رضوي است، اما با اين وجود، قهستان در سير تاريخي خود شاهد وقايع مهم تاريخي بوده است. ولايت قهستان با توجه به موقعيت جغرافيايي و بافت فرهنگي اش در زمينه آموزش و تعليم و تربيت نقش ويژه ايي در فرهنگ و تمدن اسلامي از سلجوقيان تا پايان صفويان داشته است، به گونه ايي که عالمان بزرگي از اين ولايت سر برآوردند و عوامل مهمي چون سياسي-اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي بر وضعيت آموزشي قهستان در اين دوره تاثيرگذار بوده است. روش گردآوري اطلاعات در اين تحقيق که بر پايه روش توصيفي-تحليلي صورت گرفته، به شيوه جمع آوري منابع و اسناد کتابخانه ايي است. يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که وضعيت آموزش قهستان تابع وضعيت سياسي، اقتصادي و فرهنگي آن است که زمينه ساز تعالي و پيشبرد نهاد آموزشي شده است. به گونه ايي که از نظر سياسي تاسيس مدارس دولتي و از نظر اقتصادي، شاهراه بودن آن و به لحاظ فرهنگي تکثر فکري و قومي از عمده عوامل ترقي وضعيت آموزشي قهستان و ثبات در اين ناحيه محسوب مي شود. لذا، جايگاه مدارس در کيفيت آموزش ولايت قهستان در ارتقاء بينش فرهنگي اين ولايت از دوره سلجوقي تا صفويه نقش بسيار مهمي ايفاء کرده تا آنجا که بزرگان و علماي دينداري را در خود پرورانده است. اهداف پژوهش: بررسي عوامل سياسي-اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي بر وضعيت آموزشي قهستان از دوره سلجوقيان تا صفويان. شناسايي عوامل مؤثر بر کيفيت مدارس از ديدگاه متخصصان تعليم و تربيت و بررسي وضعيت موجود کيفيت مدارس در قهستان و تبيين نقش ولايت قهستان در بالندگي بزرگان و علماي ديني. سوالات پژوهش: چه عواملي بر وضعيت آموزشي قهستان از دوره سلجوقيان تا صفويان تاثير گذار بوده است؟ ولايت قهستان چه نقشي را در بالندگي بزرگان و علماي دينداري در طول تاريخ ايفاء کرده است؟
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کوچی، ا.، و خواجه میرزا، م.، و اسدبیگی، ا. (1398). جایگاه مدارس در کیفیت آموزش ولایت قهستان (از سلجوقی تا صفویه). مطالعات هنر اسلامی, 16(36 ), 223-243. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=506228



Vancouver : کپی

کوچی امیر، خواجه میرزا محمود، اسدبیگی اردشیر. جایگاه مدارس در کیفیت آموزش ولایت قهستان (از سلجوقی تا صفویه). مطالعات هنر اسلامی. 1398 [cited 2021October24];16(36 ):223-243. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=506228



IEEE : کپی

کوچی، ا.، خواجه میرزا، م.، اسدبیگی، ا.، 1398. جایگاه مدارس در کیفیت آموزش ولایت قهستان (از سلجوقی تا صفویه). مطالعات هنر اسلامی, [online] 16(36 ), pp.223-243. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=506228.



 

 
بازدید یکساله 58 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی