برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تدوين راهبردهاي بازاريابي استراتژيک (11 Ps) زعفران با رويکرد تحليل عوامل استراتژيک

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* بخش اقتصاد کشاورزي، دانشگاه فردوسي مشهد، مشهد، ايران
 
چکیده: 
به منظورشناسايي نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهديدها در بازار زعفران ايران در قالب آميخته بازاريابيP 11، در اين مطالعه از چارچوب جامع راهبردي رويکرد تحليل عوامل استراتژيک استفاده شد. اطلاعات موردنياز از طريق مصاحبه حضوري و تکميل پرسشنامه تخصصي با 11 نفر از مديران و کارشناسان شرکت هاي توليدکننده و صادرکننده زعفران در شهرهاي مشهد و تربت حيدريه طي دوره­ ي زماني 1394-1393جمع­ آوري گرديد. نتايج ماتريس عوامل داخلي نشان داد که در آميخته­ هاي شواهد فيزيکي، بسته بندي، موقعيت، دولت و نهادهاي عمومي، محصول، افراد، حفاظت، ترويج و ارتقاء فروش، فرآوري، قيمت و مکان غلبه نقاط قوت برضعف و در دو آميخته مکان و قيمت غلبه نقاط ضعف بر قوت قرار دارند. بر طبق نتايج ماتريس عوامل خارجي نيز در آميخته هاي بازاريابي دولت، محصول، مکان، افراد، موقعيت، حفاظت، فرآوري، قيمت، شواهد فيزيکي، ترويج و ارتقاء فروش و بسته بندي غلبه نقاط فرصت بر تهديد قرار دارند. نتايج نشان داد دو آميخته قيمت و مکان در ماتريس عوامل داخلي به ترتيب داراي امتياز 34/2 و 10/2 هستند که بيانگر غلبه نقاط ضعف بر قوت است. در ماتريس عوامل خارجي نيز دو آميخته مذکور به ترتيب داراي امتياز 71/2 و 91/2 مي­ باشند که بيانگر غلبه فرصتها بر تهديدها است. بنابراين، به­ منظوربرنامه­ ريزي راهبردهاي تدافعي (تأکيدبرنقاطضعفدرونيوتهديدهاي بيرونيونهايتاًرفعآسيب­ ها) مورد توجه قرار گيرد. در ساير آميخته­ هاي بازاريابي غلبه نقاط قوت بر ضعف و غلبه فرصتها بر تهديدها وجود دارد، اين بدين معني است که به­ منظوربرنامه­ ريزي راهبردهاي تنوع و رقابتي (تأکيدبرنقاطقوتدرونيوتهديدهاي بيروني) مورد توجه قرار گيرد. درنهايت، اولويت­ بندي کلي راهبردهاي پيشنهادي نشان مي­ دهد که، راهبرد ايجاد شرايط لازم براي ثبت برند ايران، ارتقاي کيفيت توليد و محصولات مشتقه، ايجاد بانک اطلاعاتي از دانش و تجربه در حوزه بازار زعفران و ايجاد نوآوري متناسب با ذائقه مشتريان در صنعت زعفران در اولويت راهبردهاي با بيشترين قابليت اجرا مي­ باشند. لذا، انجام مطالعاتي در زمينه­ ي برندسازي تجاري ايران، برندهاي موفق ايراني و بين­ المللي، فرآوري و بسته­ بندي زعفران ايران پيشنهاد مي­ شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • ندارد
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

پیرملک، ف.، و کرباسی، ع.، و قربانی، م.، و رستگاری پور، ف. (1398). تدوین راهبردهای بازاریابی استراتژیک (11 Ps) زعفران با رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک. پژوهش های زعفران, 7(2 ), 325-342. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=506166



Vancouver : کپی

پیرملک فاطمه، کرباسی علیرضا، قربانی محمد، رستگاری پور فاطمه. تدوین راهبردهای بازاریابی استراتژیک (11 Ps) زعفران با رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک. پژوهش های زعفران. 1398 [cited 2022January18];7(2 ):325-342. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=506166



IEEE : کپی

پیرملک، ف.، کرباسی، ع.، قربانی، م.، رستگاری پور، ف.، 1398. تدوین راهبردهای بازاریابی استراتژیک (11 Ps) زعفران با رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک. پژوهش های زعفران, [online] 7(2 ), pp.325-342. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=506166.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 151 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی