برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

در جست وجوي مفهوم دستور آموزشي در آموزش زبان دوم؛ مطالعه اي تاريخي و روش شناختي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
چکیده: 
در 40 سال گذشته اختلاف نظرها و مناقشه هاي بسياري پيرامون آموزش دستور در برنامه هاي آموزش زبان دوم و جايگاه آن در برنامه ي زبان آموزي رخ داده، بويژه طرح ديدگاه هاي زبان شناسي بر آموزش دستور تأثير بسزايي گذاشته است. برخي رويکردها دستور را هسته ي مرکزي آموزش زبان دوم به شمار آورده و برخي آن را مهم ترين مانع پيشرفت در آموزش زبان دوم دانسته اند. پژوهش حاضر با مروري فشرده و انتقادي بر آراي برخي متخصصان اين حوزه، زمينه هاي پيدايش دستور آموزشي و سير شکل گيري و تکامل اين اصطلاح را بررسي مي نمايد. در اين بررسي به مهم ترين ويژگي هاي دستور آموزشي ازجمله همراهي صورت، معنا و کاربرد، پيکره بنيادي، توجه به بازخورد، زبان آموزمحوري و ترکيب روش هاي آموزش صريح و ضمني اشاره شده است. اين مطالعه نشان مي دهد که پيوستار آموزش دستور در زبان دوم از تمرکز افراطي بر آموزش دستور به سمت حذف دستور حرکت کرد و در ادامه براساس پژوهش هاي تجربي فراوان، به تمرکز منطقي بر آموزش دستور بازگشت، تمرکزي که از آن به عنوان دستور آموزشي ياد مي شود. امروزه، دستور آموزشي به اعتبار مخاطب خاص، روش تدريس متفاوت و انطباق با برنامه ي درسي و رويکردهاي آموزش زبان دوم، گونه ي مستقلي از دستور به شمار مي آيد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

هادی زاده، م.، و صحرایی، ر. (1398). در جست وجوی مفهوم دستور آموزشی در آموزش زبان دوم؛ مطالعه ای تاریخی و روش شناختی. زبان فارسی و گویش های ایرانی (ادب پژوهی), 4(1 (پیاپی 7) ), 29-45. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=505198



Vancouver : کپی

هادی زاده محمدجواد، صحرایی رضامراد. در جست وجوی مفهوم دستور آموزشی در آموزش زبان دوم؛ مطالعه ای تاریخی و روش شناختی. زبان فارسی و گویش های ایرانی (ادب پژوهی). 1398 [cited 2021September18];4(1 (پیاپی 7) ):29-45. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=505198



IEEE : کپی

هادی زاده، م.، صحرایی، ر.، 1398. در جست وجوی مفهوم دستور آموزشی در آموزش زبان دوم؛ مطالعه ای تاریخی و روش شناختی. زبان فارسی و گویش های ایرانی (ادب پژوهی), [online] 4(1 (پیاپی 7) ), pp.29-45. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=505198.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 66 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی