برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تأثير متغيرهاي نظام خودانگيزشي زبان دوم دورنيه در يادگيري زبان خارجي: مورد فرانسوي آموزان ايراني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز آموزش زبان فارسي، دانشگاه بين‌المللي امام خميني (ره)، قزوين، ايران
 
چکیده: 
پژوهشگران همواره به انگيزه و نقش آن در فعاليت هاي انسان به ويژه در آموزش و يادگيري زبان دوم/ خارجي توجه نشان داده­ اند. پس از آشکار شدن کاستي هاي مدل انگيزشي گاردنر، در سال هاي 1990 مشخص شده بود که تصورات ذهني زبان آموزان تأثير بسزايي در انگيزش آن ها دارد. نظريه ي نظام خودانگيزشي دورنيه، به­ عنوان تلفيقي از نظرات گاردنر، هيگينز، مارکوس و نوريوس با مفهوم خودهاي ممکن در روان­ شناسي، يکي از جديدترين نظريه­ ها براي بررسي انگيزش در يادگيري زبان دوم/ خارجي است. در اين پژوهش، عوامل انگيزشي نظريه ي نظام خود انگيزشي را درمورد فرانسوي آموزان ايراني بررسي مي کنيم. بر اساس متغيرهاي مطرح­ شده در اين نظريه پرسش­ نامه اي تهيه شد و در ميان 160 زبان آموزِ فرانسوي زبان خارجي/دومِ دانشگاهي و مؤسسه اي توزيع شد و با استفاده از نرم­ افزار اس. پي. اس. اس. آناليز شدند. يافته هاي اين پژوهش مؤيد اين است که از طريق شناخت و تقويت متغيرهاي خودِ آرماني، خودِ بايسته و تجربيات يادگيري مي توان ميزان تلاش فردي را پيش بيني کرد. با محاسبه ي ضريب هم­ بستگي پيرسون مشخص شد که متغير خودِ آرماني با متغيرهاي پيشگيري محور، ترفيع محور و تلاش فردي ارتباط مستقيم دارد. همچنين بين متغير اضطراب و متغيرهاي خودِ آرماني و تلاش فردي رابطه ي معني داري وجود ندارد؛ اما با متغير خود بايسته رابطه اي مستقيم وجود دارد.
 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • ندارد
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

اعطارشرقی، ن.، و اکبری، ب. (1398). بررسی تأثیر متغیرهای نظام خودانگیزشی زبان دوم دورنیه در یادگیری زبان خارجی: مورد فرانسوی آموزان ایرانی. جستارهای زبانی, 10(3 (پیاپی 51) ), 95-117. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=505098



Vancouver : کپی

اعطارشرقی نوید، اکبری بیتا. بررسی تأثیر متغیرهای نظام خودانگیزشی زبان دوم دورنیه در یادگیری زبان خارجی: مورد فرانسوی آموزان ایرانی. جستارهای زبانی. 1398 [cited 2022January17];10(3 (پیاپی 51) ):95-117. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=505098



IEEE : کپی

اعطارشرقی، ن.، اکبری، ب.، 1398. بررسی تأثیر متغیرهای نظام خودانگیزشی زبان دوم دورنیه در یادگیری زبان خارجی: مورد فرانسوی آموزان ایرانی. جستارهای زبانی, [online] 10(3 (پیاپی 51) ), pp.95-117. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=505098.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 84 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی