برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
ارديبهشت 1398 , دوره  19 , شماره  5 ; از صفحه 1209 تا صفحه 1220 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي عددي آثار تغيير هندسي جزيي پروفيل پره استاتور توربين گازي پرفشار بر عملکرد پاياي آن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مهندسي هوافضا، دانشکده فني و مهندسي، دانشگاه آزاد علوم و تحقيقات، تهران، ايران
 
چکیده: 
در توربين هاي گازي پرفشار، گاز داغ عبوري از استاتور، داراي دبي جرمي بالايي است و احتمال تغييرات حتي اندک در هندسه پره ها، تاثير قابل توجهي بر ميدان جريان پايين دست خواهد داشت. اين تغييرات اندک را مي توان در حد خوردگي قياس کرد. اولين رخداد ناشي از اين خوردگي، غيريکنواخت شدن جريان در فاصله محوري استاتور-روتور است. اين جريان غيريکنواخت، به دليل داشتن الگوي پيچيده اي از گردابه ها، از انتقال کامل انرژي سيال به روتور جلوگيري مي کند و کارآيي توربين را به شدت کاهش مي دهد. در پژوهش حاضر، يک توربين گاز پرفشار خاص، در معرض خطر خوردگي سريع فرض شده است. هدف اصلي، پيش بيني تغييرات هندسي ناشي از اين نوع خوردگي است. در ابتداي کار، تحليل عددي سه بعدي مدل اوليه توربين، با هدف مشاهده دقيق ميدان جريان، انجام و نتايج حاصل با نتايج آزمايش هاي تجربي موجود اعتبارسنجي شد. سپس به منظور بررسي تاثير خوردگي بر عملکرد توربين، تغييرات هندسي در پروفيل پره استاتور اعمال و توزيع جريان تحت تاثير اين تغييرات، به صورت سه بعدي تحليل شد. نتايج نشان داد بيشترين خطر خوردگي در نقطه اي نزديک لبه فرار پره استاتور است. به علت خوردگي، نسبت سطح بين ورودي و خروجي پره هاي استاتور، کمتر و موجب کاهش سرعت محوري مي شود. اما همزمان با افزايش سطح خروجي کانال استاتور، ميزان دبي جرمي گاز 7/31% افزايش مي يابد. در اين شرايط، عملکرد توربين از نقطه طراحي خارج مي شود. الگوي جريان در ورود روتور پيچيده تر مي شود و با جدايش جريان از روي پره روتور و ايجاد تغييرات شديد دما روي ناحيه جداشده، خوردگي به سرعت توسعه مي يابد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بابائی، ا.، و آقایی طوق، ر.، و نوبختی، م.، و منتظری، م. (1398). بررسی عددی آثار تغییر هندسی جزیی پروفیل پره استاتور توربین گازی پرفشار بر عملکرد پایای آن. مهندسی مکانیک مدرس, 19(5 ), 1209-1220. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=504363



Vancouver : کپی

بابائی امیرحسین، آقایی طوق رضا، نوبختی محمدحسن، منتظری محمدجواد. بررسی عددی آثار تغییر هندسی جزیی پروفیل پره استاتور توربین گازی پرفشار بر عملکرد پایای آن. مهندسی مکانیک مدرس. 1398 [cited 2021December01];19(5 ):1209-1220. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=504363



IEEE : کپی

بابائی، ا.، آقایی طوق، ر.، نوبختی، م.، منتظری، م.، 1398. بررسی عددی آثار تغییر هندسی جزیی پروفیل پره استاتور توربین گازی پرفشار بر عملکرد پایای آن. مهندسی مکانیک مدرس, [online] 19(5 ), pp.1209-1220. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=504363.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 69 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی