برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1399 , دوره  3 , شماره  1 ; از صفحه 533 تا صفحه 559 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه بازنمود "خود" و "ديگري" در کتاب هاي آموزش زبان انگليسي مدارس ايران و هند از ديدگاه تحليل انتقادي کلام

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه زبان انگليسي، دانشگاه فرهنگيان، تهران، ايران
 
چکیده: 
کتاب هاي آموزش زبان انگليسي مدارس ايران وهند که توسط نويسندگان داخلي تهيه و تاليف مي شوند، بطور رسمي و سراسري در مدارس مورد استفاده قرار مي­ گيرند. اگرچه پژوهش هايي درباره اين کتاب ها صورت گرفته است اما همچنان جاي ارزيابي کيفيت آنها به صورت تطبيقي خالي است. در مقاله حاضر و با توجه به هدف تحقيق، دو مجموعه پراسپکت (Prospect) و انگليش استاندارد (English Standard)مورد بررسي قرار مي گيرند. روش تحليل داده ها، مبتني بر چارچوب تحليل انتقادي کلام بود که بر اساس اصول الگوي اجتماعي-شناختي ون دايک (1998، 2001) و الگوي چند کارکردي کرس و ون ليون (1996) تدوين شده اند. يافته هاي تحقيق نشان داد که هر دومجموعه کتب درسي از مبناي ايدئولوژيکي مشابه در زمينه تبيين رويکردي ايستا، محصول محور و تجويزي به ارزش هاي فرهنگي و اجتماعي پيروي مي کنند که پيوسته بر "خود" تاکيد ورزيده و "ديگري" را ناديده مي گيرد. نتايج اين پژوهش حاکي از آن است که فقدان يک رويکرد فرايندمدار در خصوص استفاده از زبان انگليسي به عنوان زبان بين المللي، به بنيان ايدئولوژيکي ارزش ها و عرف هاي فرهنگي و اجتماعي، به منزله تهديدي براي پرورش درک بين فرهنگي و آگاهي بين قومي فراگيراني محسوب مي شود که در کشورهاي ايران و هند با تنوع قومي، نژادي، فرهنگي، مذهبي و زباني زندگي مي کنند.
متن کامل اين مقاله به زبان انگليسي مي باشد. لطفا براي مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگليسي مراجعه فرماييد.لطفا براي مشاهده متن کامل اين مقاله اينجا را کليک کنيد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مقصودی، م. (1399). مقایسه بازنمود "خود" و "دیگری" در کتاب های آموزش زبان انگلیسی مدارس ایران و هند از دیدگاه تحلیل انتقادی کلام. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی, 3(1 ), 533-559. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=503307



Vancouver : کپی

مقصودی مجتبی. مقایسه بازنمود "خود" و "دیگری" در کتاب های آموزش زبان انگلیسی مدارس ایران و هند از دیدگاه تحلیل انتقادی کلام. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی. 1399 [cited 2021December01];3(1 ):533-559. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=503307



IEEE : کپی

مقصودی، م.، 1399. مقایسه بازنمود "خود" و "دیگری" در کتاب های آموزش زبان انگلیسی مدارس ایران و هند از دیدگاه تحلیل انتقادی کلام. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی, [online] 3(1 ), pp.533-559. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=503307.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 82 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی