برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهمن 1398 , دوره  20 , شماره  2 ; از صفحه 381 تا صفحه 390 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير شيار بر کاهش جدايش جريان ايرفويل توربين بادي با استفاده از مدل توربولانسي DES

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه هوافضا، دانشکده علوم و فنون نوين، دانشگاه تهران، تهران، ايران
 
چکیده: 
توان توليدي توربين باد متاثر از عملکرد آيروديناميکي پره توربين است و يکي از پديده هايي که سبب افت نيرو برآ و به دنبال آن کاهش توان خروجي توربين باد مي شود جدايش جريان است. در توربين بادي محور افقي معمولا قسمت هاي ريشه و مياني يک پره در زاويه حمله بالاتري قرار مي گيرند و جدايش جريان بيشتري را تجربه مي کنند. به همين دليل از روش هاي کنترل جريان براي تضعيف ناحيه جدايش يا به تعويق انداختن آن استفاده مي شود. اين مقاله با شبيه سازي سه بعدي با مدل توربولانسي DES، اثرات آيروديناميکي کنترل جريان از طريق ايجاد شکاف در ايرفويل S809 و ميزان تاثير اين روش کنترل غيرفعال جريان را بررسي مي کند. ايجاد شيار در ايرفويل سبب مي شود تا جريان از ناحيه پرفشار در قسمت زيرين ايرفويل به سطح بالايي و محل جدايش جريان دميده شود. انرژي توسط هواي با تکانه بالاتر به درون بخش جدايش يافته تزريق شده و بدين طريق جدايش تضعيف مي شود. نتايج نشان مي دهند که عملکرد کلي اين روش به برخي از پارامترها از جمله محل مدخل ورودي و خروجي شيار روي سطح کم فشار و پرفشار، زاويه دميده شدن جريان نسبت به جريان آزاد ورودي و ضخامت شيار ايجاد شده بستگي دارد. در اين مقاله دو هندسه مختلف براي ايرفويل شکاف دار و براي هر يک چهار ضخامت شيار 0/5، 1، 2 و 4 % از طول وتر انتخاب شده و در زواياي حمله صفر تا 25 مورد بررسي قرار گرفته است و مقادير نيروي برآ و نيز کاهش بخش جدايش يافته مقايسه شده است. نتايج دو هندسه مختلف براي ايرفويل شکاف دار نشان مي دهند که با توجه به محل قرارگيري انتهاي شکاف روي سطح بالايي ايرفويل، شيارهايي با ضخامت 2 و 4% از وتر، از دو خانواده ايرفويل بررسي شده مي تواند نيروي برآ بيشتري توليد کند. بررسي ها براي اين دو شيار در قسمتي از زواياي حمله که جريان جدا يافته است (زاويه حمله هاي 17، 20، 22 و 25درجه)، ميانگين افزايش ضريب برآ 68/5 و 55/8% را نشان مي دهد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مشفقی، م.، و شمس، ش.، و رمضانی، م.، و هور، ن. (1398). تاثیر شیار بر کاهش جدایش جریان ایرفویل توربین بادی با استفاده از مدل توربولانسی DES. مهندسی مکانیک مدرس, 20(2 ), 381-390. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=502544



Vancouver : کپی

مشفقی محمد، شمس شاهرخ، رمضانی مرتضی، هور نم کان. تاثیر شیار بر کاهش جدایش جریان ایرفویل توربین بادی با استفاده از مدل توربولانسی DES. مهندسی مکانیک مدرس. 1398 [cited 2021October18];20(2 ):381-390. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=502544



IEEE : کپی

مشفقی، م.، شمس، ش.، رمضانی، م.، هور، ن.، 1398. تاثیر شیار بر کاهش جدایش جریان ایرفویل توربین بادی با استفاده از مدل توربولانسی DES. مهندسی مکانیک مدرس, [online] 20(2 ), pp.381-390. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=502544.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 140 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی