برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مدلسازي و ارائه روش جديد ارزيابي عملکرد پيل سوختي کربنات مذاب با بهسازي داخلي غيرمستقيم جهت کاربرد در صنايع هوافضا

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده مهندسي برق، دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري، تهران، ايران
 
چکیده: 
پيل هاي سوختي در سال هاي اخير بسيار مورد توجه قرار گرفته اند. در ميان انواع پيل هاي سوختي، پيل هاي سوختي دما بالا به عنوان فناوري هاي با عملکرد مناسب شناخته شده اند، چرا که راندمان بالايي دارند، سازگار با سوخت هاي مختلف هستند و همچنين از دماي بالاي آن ها مي توان براي کاربردهاي توليد همزمان استفاده نمود. از ميان پيل هاي سوختي دما بالا، پيل سوختي کربنات مذاب داراي مزاياي بسياري است اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. استفاده به عنوان جداساز دي اکسيدکربن و همچنين توانايي کاربرد بهسازگر داخلي از جمله مزاياي آن است. بهسازگر داخلي نياز به تجهيزات خارجي جهت بهسازي را از بين مي برد و همچنين منجر به افزايش راندمان کلي سيستم مي گردد. به منظور درک بهتر عملکرد پيل سوختي کربنات مذاب، در اين پژوهش مدل پيل سوختي کربنات مذاب با بهسازي داخلي غيرمستقيم، مرحله به مرحله توسعه داده شده است. مدل حاضر به گونه اي توسعه داده شده است که داراي سرعت پاسخگويي و دقت مناسبي باشد. همچنين به منظور ارزيابي پارامترهاي موثر در عملکرد پيل سوختي، تاثير پارامترهايي نظير فشار، دماي ورودي پيل سوختي، نسبت بخار به سوخت، ضريب به کارگيري سوخت، هوا و دي اکسيدکربن بر راندمان پيل سوختي مورد بررسي قرار گرفته است. از آنجا که استفاده از اين فناوري تبديل انرژي به ويژه در کشور ما در مراحل تکامل است، بررسي نحوه عملکرد اين فناوري در شرايط مختلف مي تواند به بلوغ بيشتر اين فناوري کمک کند و جايگاه خود را در استفاده صنايع هوافضا به خصوص توليد انرژي الکتريکي در هواپيما اثبات نمايد. با توجه به نتايج تحليل حساسيت صورت گرفته، پارامترهاي فشار، نسبت بخار به سوخت، دماي ورودي پيل سوختي و ضريب به کار گيري سوخت بيشترين تاثير را روي راندمان پيل سوختي دارند. با افزايش فشار، راندمان از 56% به 42% افت مي کند. همچنين افزايش نسبت بخار به سوخت، دماي ورودي پيل سوختي و ضريب به کار گيري سوخت، به ترتيب منجر به افزايش راندمان به ميزان 6. 2%، 7. 5% و 14. 3% مي شود. از سوي ديگر پارامترهاي ضريب به کارگيري هوا و دي اکسيدکربن کمترين اثر را روي راندمان پيل سوختي کربنات مذاب دارند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

هادی، ح.، و رادمنش، ح.، و بیات، م. (1398). مدلسازی و ارائه روش جدید ارزیابی عملکرد پیل سوختی کربنات مذاب با بهسازی داخلی غیرمستقیم جهت کاربرد در صنایع هوافضا. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 49(3 (پیاپی 88) ), 355-364. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=502488



Vancouver : کپی

هادی حمید، رادمنش حمید، بیات میثم. مدلسازی و ارائه روش جدید ارزیابی عملکرد پیل سوختی کربنات مذاب با بهسازی داخلی غیرمستقیم جهت کاربرد در صنایع هوافضا. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز. 1398 [cited 2021September23];49(3 (پیاپی 88) ):355-364. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=502488



IEEE : کپی

هادی، ح.، رادمنش، ح.، بیات، م.، 1398. مدلسازی و ارائه روش جدید ارزیابی عملکرد پیل سوختی کربنات مذاب با بهسازی داخلی غیرمستقیم جهت کاربرد در صنایع هوافضا. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, [online] 49(3 (پیاپی 88) ), pp.355-364. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=502488.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 85 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی