برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي عملکرد سيستم هيبريدي پيل سوختي اکسيد جامد-توربين انبساطي براي ايستگاه هاي تقليل فشار گاز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مهندسي مکانيک، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
 
چکیده: 
در اين مقاله، استفاده از سيستم توربين انبساطي-پيل سوختي اکسيد جامد در ايستگاه تقليل فشار گاز به جاي سيستم هاي متداول در ايران (استفاده از رگلاتور براي کاهش فشار)، پيشنهاد شده است و به بررسي عوامل موثر بر عملکرد سيستم هيبريدي پيشنهادي پرداخته مي شود. کاهش فشار در ايستگاه هاي متداول توسط شيرهاي فشارشکن انجام مي گيرد که توليد انرژي ندارند؛ اما با اضافه شدن توربين هاي انبساطي و پيل هاي سوختي، مي توان انرژي الکتريکي نيز توليد کرده و آن را به شبکه برق تزريق کرد. در زمستان به علت پايين بودن دماي گاز ورودي و همچنين بالا بودن فشار ورودي، در توربين انبساطي و شيرهاي فشار شکن احتمال يخ زدگي و در نتيجه خرابي دستگاه ها خواهد بود. به اين دليل از يک بويلر براي توليد گرما استفاده مي شود. چون پيل سوختي اکسيد جامد گرماي زيادي در حين کار توليد مي کند، مي توان از اين گرما براي پيش گرمايش استفاده کرد و ميزان مصرف سوخت را پايين آورد. اين کار به کمک تحليل حرارتي و الکتروشيميايي پيل سوختي همراه با تحليل ترموديناميکي ديگر اجزاي سيستم هيبريدي انجام مي گيرد. نتايج نشان مي دهد ايستگاه تقليل فشار با استفاده از ترکيب پيل سوختي و توربين، بازده 5 تا 10% بالاتري را نسبت به ايستگاه تقليل فشار شامل پيل سوختي و شير فشارشکن دارد. براي حالتي که سيستم داراي پيل سوختي است، ميزان مصرف سوخت نسبت به حالتي که سيستم بدون وجود پيل سوختي کار مي کند، بسيار زياد است؛ زيرا بيشتر اين سوخت صرف توليد توان الکتريکي مي شود. همچنين استفاده از پيل سوختي در ايستگاه هاي تقليل فشار باعث بالاتر رفتن بازده سيستم و در نتيجه کاهش مصرف سوخت نسبت به نيروگاه هاي چرخه ترکيبي است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عابد، ح.، و افشاری، ا.، و بهشتی، ح. (1399). بررسی عملکرد سیستم هیبریدی پیل سوختی اکسید جامد-توربین انبساطی برای ایستگاه های تقلیل فشار گاز. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 50(3 (پیاپی 92) ), 145-154. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=502107



Vancouver : کپی

عابد حسین، افشاری ابراهیم، بهشتی حمید. بررسی عملکرد سیستم هیبریدی پیل سوختی اکسید جامد-توربین انبساطی برای ایستگاه های تقلیل فشار گاز. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز. 1399 [cited 2021December02];50(3 (پیاپی 92) ):145-154. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=502107



IEEE : کپی

عابد، ح.، افشاری، ا.، بهشتی، ح.، 1399. بررسی عملکرد سیستم هیبریدی پیل سوختی اکسید جامد-توربین انبساطی برای ایستگاه های تقلیل فشار گاز. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, [online] 50(3 (پیاپی 92) ), pp.145-154. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=502107.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 108 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی