نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1397 , دوره  17 , شماره  66 ; از صفحه 21 تا صفحه 44 .
 
عنوان مقاله: 

ميزان کاربست نشانگرهاي تدريس اثربخش درس رياضي در دبيرستان هاي تيزهوشان و دولتي شهر اصفهان از منظر دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 
تدريس خصوصي و به کارگيري دبيران خبره و باتجربه براي فرزندان، توسط والدين، جهت ارتقاي سطح کيفي يادگيري دانش آموزان، رشد روزافزوني داشته است به گونه اي که گاهي، به طور غيرمستقيم، منجر به پايين آمدن تعهد حرفه اي دبيران و کاهش کيفيت تدريس آن ها در مدارس شده است. هدف پژوهش حاضر بررسي ميزان کاربست نشانگرهاي تدريس اثربخش در درس رياضي دبيرستان هاي تيزهوشان و دولتي شهر اصفهان از منظر دانش آموزان بوده است. اين پژوهش از نوع توصيفي-پيمايشي است. جامعة آماري پژوهش شامل دانش آموزان دورة پيش دانشگاهي دورة دبيرستان بود که با روش نمونه گيري هدفمند، مدارس دخترانه و پسرانة شاخص از بين نواحي اصفهان برگزيده شده و از آن ها تعداد 180 نفر دانش آموز به صورت تصادفي به عنوان نمونة آماري انتخاب شدند. ابزار اصلي جمع آوري داده ها يک پرسش نامة 9 مؤلفه اي و 49 گويه اي (پرسش نامة ارزيابي درس، 2008) و دو پرسش بازپاسخ بود. نتايج نشان داد که دانش آموزان مدارس تيزهوشان و دولتي ميزان به کارگيري نشانگرهاي تدريس اثربخش توسط دبيران رياضي خود را در حد کمتر از متوسط برآورد نموده اند. براي همة دانش آموزان صرف نظر از جنسيت و نوع مدرسه اعم از تيزهوشان و دولتي بهترين ويژگي تدريس اثربخش رياضي، مؤلفة «تضارب افکار» بوده است. در پايان، جهت بهبود کيفيت آموزش رياضي، بر اساس نتايج پژوهش پيشنهادهايي کاربردي به مسئولان ارائه شده است؛ از جمله گسترش علوم بين رشته اي جديد «آموزش رياضي» با پژوهش هاي مورد نياز آن در زمينه هاي تربيتي و تلفيق متناسب علوم تربيتي با دانش رياضي ست. در اين رابطه ايجاد ارتباط نزديک و همکاري ميان دانشکده هاي علوم تربيتي و رياضي مي تواند مفيد باشد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

لیاقت دار، م.، و مهدیان، م.، و امینی، ن. (1397). میزان کاربست نشانگرهای تدریس اثربخش درس ریاضی در دبیرستان های تیزهوشان و دولتی شهر اصفهان از منظر دانش آموزان. نوآوری های آموزشی, 17(66 ), 21-44. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=502004



Vancouver : کپی

لیاقت دار محمد‌جواد، مهدیان مصطفی، امینی نرجس. میزان کاربست نشانگرهای تدریس اثربخش درس ریاضی در دبیرستان های تیزهوشان و دولتی شهر اصفهان از منظر دانش آموزان. نوآوری های آموزشی. 1397 [cited 2022May24];17(66 ):21-44. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=502004



IEEE : کپی

لیاقت دار، م.، مهدیان، م.، امینی، ن.، 1397. میزان کاربست نشانگرهای تدریس اثربخش درس ریاضی در دبیرستان های تیزهوشان و دولتی شهر اصفهان از منظر دانش آموزان. نوآوری های آموزشی, [online] 17(66 ), pp.21-44. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=502004.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 112 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی