نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مفهوم پردازي عدالت در نظام آموزشي ايران: مطالعه موردي کتاب هاي درسي پيش از دانشگاه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم اجتماعي، دانشگاه علامه طباطبائي
 
چکیده: 
پژوهش حاضر با بررسي جايگاه عدالت به عنوان يکي از اصطلاحات مبنايي و چالش برانگيز سياست و اخلاق و درعين حال مورد توجه فلاسفه، انديشمندان علوم اجتماعي و سياست گذاران، همچنين با درنظر داشتن نقش حياتي و تقريبا بي بديل محتواي درسي نظام آموزشي مکاتب مختلف در شکل دهي به الگوهاي ذهني، باورها و ارزش هاي نسل جوان جامعه؛ شناخت چگونگي مفهوم پردازي عدالت در نظام آموزشي ايران را با استمداد از روش تحليل کيفي متن هدف قرار داده است. جامعه آماري اين مقاله شامل همه کتاب هاي درسي مقاطع تحصيلي قبل از دانشگاه است و جمله به عنوان واحد تحليل مدنظر قرار گرفته است. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد متون درسي در قالب هشت مضمون فرا گير ( دين مداري، تاريخ بنيان، تمايز و تفاوت، پيامد انديشي، نسبت قدرت و عدالت، زيباشناختي و اخلاقي، چاره انديشي و الگودهي) در کتاب هاي تاريخ، دين و زندگي و ادبيات فارسي مقطع ابتدايي و کتاب هاي اقتصاد و جامعه شناسي و تعليمات اجتماعي مقاطع متوسطه دوم و تعليمات اجتماعي، تعليمات ديني، ادبيات فارسي و عربي دوره متوسطه اول به تبيين مقوله عدالت پرداخته اند. مضامين فرا گير از حيث گستردگي حجم مطالب، مبتني بر ابعاد ديني و تاريخي است ضمن آنکه ارتباط منطقي چنداني بين گفتمان هاي عدالت در مقطع هاي آموزشي متوسطه با قبل از آن مشاهده نمي شود. بنابراين نويسندگان مقاله حاضر نظر به اهميت مفاهيمي چون عدالت که ريشه در مباني ارزشي، مکتبي و قانوني ما دارند؛ بازنگري محتواي درسي را به منظور حفظ انسجام و تمرکز محتواي درسي در تطابق با اهداف چشم انداز بيست ساله نظام جمهوري اسلامي، برنامه هاي توسعه و سند تحول نظام آموزشي پيشنهاد مي کنند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بیات، ق.، و قاسمی، م. (1398). مفهوم پردازی عدالت در نظام آموزشی ایران: مطالعه موردی کتاب های درسی پیش از دانشگاه. مجلس و راهبرد, 26(100 ), 7-46. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=500987



Vancouver : کپی

بیات قدسی، قاسمی مرضیه. مفهوم پردازی عدالت در نظام آموزشی ایران: مطالعه موردی کتاب های درسی پیش از دانشگاه. مجلس و راهبرد. 1398 [cited 2022May22];26(100 ):7-46. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=500987



IEEE : کپی

بیات، ق.، قاسمی، م.، 1398. مفهوم پردازی عدالت در نظام آموزشی ایران: مطالعه موردی کتاب های درسی پیش از دانشگاه. مجلس و راهبرد, [online] 26(100 ), pp.7-46. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=500987.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 0 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی