نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1396 , دوره  16 , شماره  62 ; از صفحه 98 تا صفحه 125 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه ي اثربخشي آموزش فرزندپروري مثبت و مديريت والدين بر سبک هاي والدگري مثبت و مشکلات رفتاري-هيجاني کودکان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مشاوره خانواده، دانشگاه کردستان
 
چکیده: 
هدف: اين پژوهش با هدف مقايسه ي تأثير آموزش برنامه ي فرزندپروري مثبت و برنامه ي مديريت والدين برمشکلات رفتاري کودکان و سبک والدگري انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع نيمه آزمايشي، پيش آزمون _ پس آزمون _ پيگيري با گروه آزمايش و کنترل بود. جامعه ي آماري پژوهش شامل همه ي والدين کودکان با مشکلات رفتاري مدارس دبستاني شهر سنندج در سال 1395 بود. نمونه اي به حجم 90 نفر با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب شد. شرکت کنندگان پرسشنامه هاي مشکلات رفتاري کانرز (1990) و فرزندپروري آلاباما (1996) را در سه مرحله تکميل نمودند. مديريت والدين در قالب 12 جلسه ي 40 تا 60 دقيقه اي و فرزندپروري مثبت در 8 جلسه ي دو ساعته در دوگروه آزمايش اجرا شد. داده ها با استفاده از آزمون تحليل کواريانس چند متغيره تحليل شد. يافته ها: مديريت والدين بر هريک از مشکلات سلوک، اجتماعي، روان تني، خجالتي-اضطراب تأثير بيشتري نسبت به برنامه ي فرزندپروري مثبت نشان داد (01/0>p). همچنين تأثير برنامه ي مديريت والدين برهر يک از ابعاد فرزندپروري مثبت، درگيري مثبت و کاهش تنبيه بدني و نظارت ضعيف نسبت به برنامه ي فرزندپروري مثبت بيشتر بود (01/0>p). نتايج پيگيري پس از يک ماه نشان داد که بين دو گروه آزمايش و کنترل در نمرات مشکلات رفتاري و والدگري تفاوت وجود دارد و اثربخشي هر دو مداخله درماني بر مشکلات رفتاري و والدگري مثبت بعد از يک ماه باقي مانده است (01/0>P). نتيجه گيري: يافته هاي پژوهش نشان داد که آموزش مديريت والدين بر مشکلات رفتاري و فرزندپروري مثبت تأثير بيشتري نسبت به برنامه ي آموزشي فرزندپروري مثبت دارد. يافته هاي اين پژوهش براي روان درمانگران و مشاوران در زمينه ي انتخاب نوع مداخله براي آموزش والدين مفيد خواهد بود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عیسی نژاد، ا.، و خندان، ف. (1396). مقایسه ی اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت والدین بر سبک های والدگری مثبت و مشکلات رفتاری-هیجانی کودکان. پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره), 16(62 ), 98-125. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=499664



Vancouver : کپی

عیسی نژاد امید، خندان فریده. مقایسه ی اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت والدین بر سبک های والدگری مثبت و مشکلات رفتاری-هیجانی کودکان. پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره). 1396 [cited 2022May23];16(62 ):98-125. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=499664



IEEE : کپی

عیسی نژاد، ا.، خندان، ف.، 1396. مقایسه ی اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت والدین بر سبک های والدگری مثبت و مشکلات رفتاری-هیجانی کودکان. پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره), [online] 16(62 ), pp.98-125. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=499664.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 302 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی