نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

شناخت مولفه هاي مشارکت والدين در اجراي برنامه هاي درسي دوره ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه تربيت حرفه اي، دانشگاه فرهنگيان، استان آذربايجان غربي، خوي، ايران
 
چکیده: 
هدف اين مقاله شناخت مولفه هاي مشارکت والدين در اجراي برنامه هاي درسي دوره ابتدايي از نظر خبرگان حوزه برنامه ريزي درسي سازمان تاليف کتب درسي آموزش وپرورش و استادان حوزه برنامه درسي است. براي اجراي اين پژوهش با توجه به موضوع و ماهيت آن ازروش دلفي استفاده گرديد. روش نمونه گيري در بخش کيفي از نوع گلوله برفي و حجم آن با توجه به قانون اشباع بوده، که در نفرچهاردهم به اشباع رسيد. براي جمع آوري اطلاعات در بخش کيفي از پرسشنامه بدون ساختار و در بخش کمي از پرسشنامه ساختارمند استفاده شد. براي تعيين اعتبار آن در بخش کيفي از توصيه ها و آموزش هاي لازم به اعضاي گروه دلفي قبل از پاسخگويي استفاده شد و دربخش کمي از آلفاي کرانباخ استفاده گرديد. براي روايي پرسشنامه از استادان به عنوان داور جهت تعيين روايي سوالات استفاده گرديدکه بعداز تاييد داوران در بين اعضاي گروه توزيع گرديد. براي تجزيه و تحليل داده ها در بخش کيفي پرسشنامه از روش رتبه بندي و چارک سوم به عنوان ملاک توافق و در بخش کمي از ضريب هماهنگي کندال براي تعيين توافق بين نظرات خبرگان استفاده گرديد با توجه به نتايج آماري يافته ها در رابطه با شيوه هاي مشارکت والدين در اجراي برنامه هاي درسي دوره ابتدايي عبارت است از: کمک به کاهش اضطراب و فشارهاي روحي، مساعدت مالي براياجراي برنامه ها، مشارکت ازطريق ايجاد فرصت ها ي ياددهي و يادگيري، مشارکت والدين به عنوان معلم و جانشين آن، مشارکت در اجراي روش هاي عملي، تسهيل فرايند ياددهي ويادگيري، حمايت عاطفي و اجتماعي در اجراي پروژه هاي درسي، مساعدت دراجراي روش هاي آموزش با توجه به شناخت امکانات محلي و طبيعي و تسهيل فرايند پروژه هاي درس پژوهي است، با توجه به يافته ها مي توان گفت صاحب نظران مولفه هاي مشارکت در اجرا، مساعدت مالي در اجراي برنامه ها و مشارکت در ايجاد فرصت هاي ياددهي و يادگيري با توافق بيشتر تاييد و انتخاب کرده اند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مددلو، ق.، و سعادتمند، ز.، و یارمحمدیان، م. (1398). شناخت مولفه های مشارکت والدین در اجرای برنامه های درسی دوره ابتدایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 10(4 (پیاپی 40) ), 234-251. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=498796



Vancouver : کپی

مددلو قهرمان، سعادتمند زهره، یارمحمدیان محمدحسین. شناخت مولفه های مشارکت والدین در اجرای برنامه های درسی دوره ابتدایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 1398 [cited 2022May28];10(4 (پیاپی 40) ):234-251. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=498796



IEEE : کپی

مددلو، ق.، سعادتمند، ز.، یارمحمدیان، م.، 1398. شناخت مولفه های مشارکت والدین در اجرای برنامه های درسی دوره ابتدایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, [online] 10(4 (پیاپی 40) ), pp.234-251. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=498796.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 136 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی