برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مهارت حل مساله اجتماعي در دانش آموزان دچار ناتواني يادگيري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از خیابان یخچال، کوچه کدویی
 
چکیده: 

مقدمه: اين پژوهش با هدف مقايسه برخي ويژگي‌ هاي مهارت حل مساله اجتماعي در دانش ‌آموزان داراي ناتواني يادگيري و دانش ‌آموزان عادي دبستاني شهر تهران انجام شده است.
مواد و روش ‌كار: 60 دانش ‌آموز (30 نفر در هر گروه) از پايه‌ هاي سوم، چهارم و پنجم دبستان شهر تهران بررسي شدند. گروه مبتلا به ناتواني يادگيري به‌ روش نمونه ‌گيري در دسترس و گروه عادي به روش تصادفي خوشه‌ اي انتخاب و از نظر متغيرهاي سن، جنس، پايه تحصيلي و بهره هوشي همتا سازي شدند. داده‌ ها به‌كمك مصاحبه با آموزگار، پرونده دبستان يا درمانگاه، آزمون ماتريس ‌هاي پيش رونده ريون كودكان و آزمون موقعيت‌ هاي مبهم اجتماعي به صورت مصاحبه انفرادي به دست آمد. داده‌ها به‌كمك آزمون‌هاي آماري
t مستقل و خي ‌دو تحليل شدند.
يافته ‌ها: دو گروه در هدف حل مساله، احساس ناخوشايند نسبت به همسال و ادراك خودكار آمدي در اثبات قدرت و توانمندي با يكديگر تفاوت آماري معني ‌دار داشتند.
نتيجه ‌گيري: كودكان داراي ناتواني يادگيري در موقعيت‌هاي حل مساله اجتماعي، هدف ‌هاي اجتماع‌ گرايانه كه مهم‌ ترين آن‌ها حل مساله مي ‌باشد را دنبال نمي ‌كنند و هدف‌ هاي اجتماعي و ادراك خودكار آمدي آن‌ ها در راستاي پاسخ‌ هاي رفتاري كناره‌ گيري يا پرخاشگري است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 216
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی