برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثر بخشي بازي درماني بر اختلالات نوشتن در کودکان مبتلا به اختلال نارسائي توجه / بيش فعالي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد شيراز، ايران
 
چکیده: 
مقدمه مطالعه حاضر با هدف تعيين اثربخشي بازي درماني بر اختلالات نوشتاري کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه/بيش فعالي انجام شد. روش کار روش پژوهش حاضر آزمايشي با استفاده از طرح پيش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري پژوهش حاضر شامل کليه دانش آموزان پسر مقطع ابتدائي ناحيه 2 مشهد در سال تحصيلي(1394-95) بودند. نمونه اي شامل 30 نفر از دانش آموزان پسر پايه سوم ابتدايي مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي از مدارس ابتدائي مشهد انتخاب و به صورت تصادفي در دوگروه (15 نفر گروه آزمايش و 15نفر گروه کنترل) جايگزين شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات شامل فرم ويژه والدين پرسشنامه علائم مرضي کودکان (CSI-4)، و آزمون اختلال نوشتن فلاح چاي بود. گروه آزمايش به مدت 10 جلسه (40 دقيقه، 2بار در هفته و به مدت 2 ماه) تحت مداخله قرار گرفت و گروه کنترل هيچ مداخله اي را دريافت نکرد. سپس مجددا از هر دو گروه آزمون اختلال نوشتاري به عمل آمد. يافته ها نتايج حاصل از روش تحليل کوواريانس نشان داد که بازي درماني بر بهبود املاء نويسي، بهبود دستخط و بهبود ترکيب نوشتار کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي موثر است. نتيجه گيري با توجه به يافته هاي پژوهش مي توان نتيجه گرفت بازي درماني از طريق بهبود توجه و کارکرد هاي شناختي ديگر موجب اصلاح خطاي املاء مي شود. همچنين تببين ديگر يافته بدست آمده اين است که بازي درماني از طريق کاهش علايم بيش فعالي/ نقص توجه باعث بهبود خطاي املا نويسي شده است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مهرابی، ر.، و اسلامی، ف.، و تیمورزاده، س.، و گلزاری، ا. (1398). اثر بخشی بازی درمانی بر اختلالات نوشتن در کودکان مبتلا به اختلال نارسائی توجه / بیش فعالی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 62(ویژه نامه 1 ), 26-34. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=497682



Vancouver : کپی

مهرابی ریحانه، اسلامی فاطمه، تیمورزاده ساراخاتون، گلزاری افسانه. اثر بخشی بازی درمانی بر اختلالات نوشتن در کودکان مبتلا به اختلال نارسائی توجه / بیش فعالی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. 1398 [cited 2021December04];62(ویژه نامه 1 ):26-34. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=497682



IEEE : کپی

مهرابی، ر.، اسلامی، ف.، تیمورزاده، س.، گلزاری، ا.، 1398. اثر بخشی بازی درمانی بر اختلالات نوشتن در کودکان مبتلا به اختلال نارسائی توجه / بیش فعالی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, [online] 62(ویژه نامه 1 ), pp.26-34. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=497682.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 747 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی